Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gavebeløp igjen ... denne gangen konfirmant

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-15, 20:04   #1
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gavebeløp igjen ... denne gangen konfirmant

Jeg hadde konfirmant forrige helg, og av naboer, venninneforeldre og mine venner fikk hun fra 100 til 300 kroner.

Gammel 02-05-15, 20:10   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gi akkurat det du føler for. 300 er på ingen måte for lite. Virkelig. Og selvfølgelig er sang og hjelp noe som kan regnes inn i gaven.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 20:21   #3
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg gav tusen no i vår til ein eg er fadder til (ikkje i slekt) og vanleg sum frå venner/naboer/ venners foreldre var 200-400 kroner.

Gammel 02-05-15, 21:05   #4
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Konfirmasjonen var forrige helg, og jeg gikk for 500,-. Jeg var serveringshjelp, ryddehjelp både før og etter (var med å stelte alt i stand dagen før også) og sang for konfirmanten og gjestene.
Det hadde vært nok med 300,- også, men nå gikk jeg for 500,- og det hadde jeg lyst til å gi.

Gammel 02-05-15, 21:44   #5
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Man gir selvsagt ikke mindre enn et femsifret beløp

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 22:08   #6
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Man gir selvsagt ikke mindre enn et femsifret beløp

Gammel 02-05-15, 22:32   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg rettferdiggjør det ikke, jeg forklarer bare at folk gir forskjellig til barna og i forskjellige faser.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 22:33   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg rettferdiggjør det ikke, jeg forklarer bare at folk gir forskjellig til barna og i forskjellige faser.

Ja, og det er jo helt ok. Jeg tror heller ikke barna dine er bortskjemte, og jeg ser ikke noe galt i det dere har gjort overhodet. Men jeg blir paff over at det ser ut som det er vanlig å gi ti tusen i konformasjonsgave. For meg er dette to helt forskjellige ting. Jeg er altså ikke ute etter en forklaring på hvorfor enkelte gjør det, men undres over at det er en helt vanlig ting å gjøre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 22:34   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig å gi barna store pengesummer til konfirmasjonen, og som ungdomsskolelærer har jeg (nokså ufrivillig, men man har da ører) ganske god oversikt over hva de får av hvem.

Gammel 02-05-15, 22:39   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig å gi barna store pengesummer til konfirmasjonen, og som ungdomsskolelærer har jeg (nokså ufrivillig, men man har da ører) ganske god oversikt over hva de får av hvem.

Ja, du har nok mer peiling enn meg der, altså. Jeg har ingen statistikk å vise til, så det blir mest synseføling og ting jeg hører og ser rundt forbi. Som sagt kan det godt hende vi velger å gi et større pengebeløp (skjønt jeg tviler på ti tusen), men det var mer den vanligheten jeg stusset på. Og var det ikke 33500 konfirmantene får i snitt? Mener jeg lest noe om det. Jeg synes det er sykt mye penger, og spesielt når man vet at det er ufattelig mange som trekker ned snittet fordi de får mye mindre enn det. Det betyr jo at det er like mange som får utrolig mye mer enn det også.

Gammel 02-05-15, 22:41   #11
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Begge mine fikk mellom 40 og 50, sånn for å gi deg fullstendig dånedippen.

Gammel 02-05-15, 22:45   #12
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Enormt mye penger tenker jeg!

Jeg fikk mellom 3000 og 4000 kr, sent åttitallet. I tillegg fikk jeg et kamera og masse smykker og sølvbestikk. Det var jo det som var vanlig da.

Kanskje får ikke dagens konfirmanter gaver lenger, eller? Da tenker jeg på smykker og slike ting, altså ikke penger.

Gammel 02-05-15, 22:46   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Enormt mye penger tenker jeg!

Jeg fikk mellom 3000 og 4000 kr, sent åttitallet. I tillegg fikk jeg et kamera og masse smykker og sølvbestikk. Det var jo det som var vanlig da.

Kanskje får ikke dagens konfirmanter gaver lenger, eller? Da tenker jeg på smykker og slike ting, altså ikke penger.

Niesa mi fikk gaver også. Men jeg tror ikke hun fikk enormt med penger. 3 år siden hun ble konfirmert.

Gammel 02-05-15, 22:48   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det gir meg ikke dånedimpen i det hele tatt, det er jo slik jeg oppfatter at er nokså vanlig. Ihvertfall ikke uvanlig.

Gammel 02-05-15, 22:46   #15
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Konfirmanten som hadde selskap sist helg, fikk 50 000,- av sine foreldre. De har spart litt hver måned siden han var liten og velger å gi det som konfirmasjonsgave. I tillegg har alle pengegaver oppigjennom årene gått inn på samme konto.
Dette gjør de til alle sine tre barn.
Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg gjort det samme.

Gammel 02-05-15, 22:47   #16
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Konfirmanten som hadde selskap sist helg, fikk 50 000,- av sine foreldre. De har spart litt hver måned siden han var liten og velger å gi det som konfirmasjonsgave. I tillegg har alle pengegaver oppigjennom årene gått inn på samme konto.

Litt av en sum!

Jeg tenker jeg heller vil hjelpe dem inn på boligmarkedet eller med studier. De er enda unge når de konfirmeres.

Gammel 02-05-15, 22:51   #17
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Litt av en sum!

Jeg tenker jeg heller vil hjelpe dem inn på boligmarkedet eller med studier. De er enda unge når de konfirmeres.

Jeg tenker at man ser an barna.
Hun eldste til min venninne satte alle sine penger inn på konto, unntagen 3000,-. Og der står de enda, nesten 6 år senere.

Konfirmanten i år brukte 3500,- på ny tv, og resten har han satt på høyrentekonto.

Gammel 02-05-15, 22:50   #18
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg hadde ikke gitt en sånn sum i konfirmasjonsgave uansett om jeg hadde spart. jeg hadde heller gitt det når de trengte det til bolig eller bil e.l.

Gammel 02-05-15, 22:51   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg hadde ikke gitt en sånn sum i konfirmasjonsgave uansett om jeg hadde spart. jeg hadde heller gitt det når de trengte det til bolig eller bil e.l.

Det er sånn jeg også tenker vi ønsker å gjøre det. Dvs tenker og tenker. Har ikke tenkt mye. Og slett ikke diskutert det med mannen. Vi sparer ikke til ungene heller, forøvrig.

Gammel 02-05-15, 22:57   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes 300 høres helt fint ut, Taien. Ikke for lite i det hele tatt. Hva endte du med?

Vår konfirmant (i fjor) fikk en del smykker av naboer og venner, samt noe bunadssølv (øredobber og ring), smykke fra oss, ei klokke og ca. 5000 (fem tusen) kroner i kontanter. Det er ikke alle som tar helt av. Verdien på gavebordet var sikkert på under halvparten av snittet noen viste til her og konfirmanten var strålende fornøyd med selskapet, dagen og gavene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:59.