Sv: Bytter feminister etternavn?
Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.
Det blir jo et lite paradoks at dersom mannen hadde hatt et uvanlig / spesielt /vakkert navn og jeg hadde hatt et kjedelig -sen navn og jeg hadde byttet så hadde jeg ikke vært like god feminist?
Nå svarer jeg ikke bare deg men alle som har nevnt noe om dette.
Og det som er, er jo at dersom noe ikke har en "standard" kjønnspreferanse så er det fordeling 50-50.
Og så er det de som følger kjønnspreferansene, og så er det de som faktisk utgjør de 50 % som hadde gjort det også på tvers av kjønnspreferansene dersom det hadde vært motsatte etternavn hos han og henne.
Men jeg synes at man fordummer påvirkningen til kjønnsrollene når man tar det ned på individnivå.
Jeg er veldig likestilt, det vil jeg si. Jeg lever i et ekteskap som er temmelig likestilt, jeg tjener mer enn mannen min og jeg jobber i et mannsdominert yrke. Jeg gjør mange valg på tvers av kjønnsrollene. Men noen av valgene gjør jeg kjønnstradisjonelt. Noen av disse igjen fordi det var et frivillig valg, noen av disse fordi jeg blir påvirket.
Alle blir påvirket av kjønnsroller. Det er ikke noe vits i å tenke noe anna. Men det er klart at så lenge at når 90% av kvinnene tar mannens etternavn så er det klart noe påvirkning der av kjønnsroller.