Sv: Bytter feminister etternavn?
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Og jeg har stilt spørsmål til hvorfor menn er så knyttet til navnet sitt. Din forutsetning er at det er logisk at man er det, og derfor rart at kvinner ikke er det. Underforstått at vi skifter fordi vi er blitt sosialisert inn i en verden der kvinner bytter navn og at vi derfor gjør det uten å tenke?
Mitt poeng er at det er mulig at det er sånn, men at man problematiserer noe som betyr minimalt i en verden der slektsnavnet for de aller fleste har null betydning ut over å være et navn på en familie. Ikke på en slekt.
Det er mange områder jeg mener det er viktig å kjempe for kvinners rettigheter. "Rette" til å beholde etternavnet er virkelig ikke en av dem. Hadde man derimot sagt at kvinner måtte endre personnummer eller kalle seg Persmann, da kan jeg forstå det.
For en del kvinner som har bygd seg en karriere, et merkenavn, så er det jo faktisk veldig upraktisk å bytte navn. Jeg har et utmerket profesjonelt nettverk og innenfor mine kretser så er jeg godt kjent. Det hadde ikke vært aktuelt på en flekk selv om jeg hadde giftet meg med en mann med det fineste etternavnet i verden å skifte.
Hadde jeg vært 18 da jeg giftet meg, pre-karriere, så hadde det vært noe mindre traume å begynne å hete noe annet. Dessuten er jeg lite knyttet til fornavnet mitt og hadde heller byttet det enn etternavnet faktisk.