Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Noe som forundrer meg med veganisme er denne enorme respekten for dyrelivet hvor mennesker og dyr sidestilles, men hvor planteriket stiller i en helt annen kategori. For meg er ikke denne veldige forskjellen på planter og dyr helt logisk. Og hvis man definerer mennsket som et dyr, hvorfor er det ikke greit at vi er delvis kjøttetere? Det er noe av filosofien der jeg ikke får helt taket på.
Med tanke på hvor mye plantebasert mat som går med på å fore opp dyr i kjøtt- og melkeindustrien, inntar kjøttetere mer planter enn veggiser, for å si det sånn. En ting som forundrer MEG er når kjøttetere sidestiller dyr og planter, som om det var like ille å skjære en gulrot i biter som å skjære halsen over på ei ku. Virkelig? Og om man er så redd for planters følelser bør man vel i hvert fall kutte ned på kjøttet.
Og katter ER kjøttetere. Hva mener dere jeg skal gjøre, la kattene leve vegansk? Da hadde DET også vært gale og jeg hadde fått massiv kritikk for dette og. Mener dere at siden jeg tar hensyn til at katter er kjøttetere, så kan jeg like godt bli kjøtteter selv? 
Hva dere spiser får være deres sak, men for meg handler det om å ikke la dyr lide og dø bare for at jeg skal kose meg med noe jeg har lyst på. Hadde jeg trengt kjøtt, fisk, egg og melk for å ikke dø, hadde jeg spist det. Men det må jeg altså ikke. Jeg har masse annen god mat jeg kan spise uten at dyr trenger å fungere som forbruksvarer for meg.