Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Men jeg trodde alt av bunad var skreddersydd for hånd? Altså, tilpasset hver kropp? Slik at man tar mål, men at de likevel er konfeksjonssydd?
Alle bunader blir sydd etter mål, men det forskjell på en som er sydd av Solhjell og en som er sydd av din mor - og da tenker jeg ikke "bare" på affeksjonsverdien. Men man skal ha et veldig trent øye for å se forskjell, men man ser det gjerne på stikninger, knappehull, spiler.
Min bunad er fantastisk vakker, sydd av en utrolig flink dame, jeg elsker bunaden min, den er sydd med maskin, Bunaden som er sydd til Frøkna er "sydd på henne" og ikke etter mål tatt av henne, alt, bortsett fra 3 sømmer, er sydd for hånd - hvis du skjønner forskjellen. Jeg bruker ca 2 timer på å sy om og tilpasse bunaden til Frøkna, den er støpt til hennes form, den sitter helt annerledes enn hva min noen gang har gjort på meg. Jeg skal sy om bunaden til søster'n nå og regner med å bruke 8-12 timer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å forklare forskjellen, men bunad er like fin uansett hvem og hvordan, det er det viktigste, men prisen er forskjellig pga hvordan den håndverksmessig er fremstilt.