|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
intro
|
Sv: Gode dialektord
Det må nesten skrive seg fra andre steder enn Skedsmo, tror jeg - jeg har i alle fall aldri hørt noen snakke sånn i det området (bortsett fra min venninnes bror, som adopterte farens opplandsdialekt). Skedsmo er jo nabokommune til Oslo.
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Kan godt hende han var inspirert av slektninger fra Odalen, selv om jeg har hørt flere bruke ord som høres mer beslektet ut med oppland- og hedmarksdialekter i området enn oslodialekt.
|
|
|
#3 |
|
intro
|
Hm, det kjenner jeg meg ikke igjen i. Både Skedsmokorset og mitt hjemsted er typiske innflytterstrøk, da, og det kan nok være lokale variasjoner innenfor små områder. Det snek seg nok inn ord fra flere foreldredialekter, men alt i alt vil jeg si at språket var standard østnorsk, mest i retning Oslo øst.
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Gode dialektordHer jeg kommer fra er det mange rare ord ja - det er så andre ikke forstår. |
|
|
|
#5 |
|
Tatt på
|
Ta va nå kjøle fole gale
|
|
|
#8 |
|
er grønn og fin.
|
Det er nok veldig inspirert av Odalen gitt.
|
|
|
#9 |
|
Har tro på forbedring
|
Mange ord som ligner på trøndersk her. Er faren din Nordmøring? Sjefen min er nordmøring og hadde så "kjøle illtj i tææin" - så hun måtte til tannlege gitt
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Gode dialektordDa jeg fødte på Gjøvik for noen år siden, sa jeg nei takk til lystgassen. Jeg sa den var så krekslig. Jordmor holdt på å le seg i hjel, for det ordet hadde hun aldri hørt før. Da lurer jeg på: Er det er sørlandsk ord? Trodde det var et vanlig ord som alle visste hva betydde, jeg ...
|
|
|
#11 |
|
intro
|
Når de ler på Gjøvik, er det neppe et vanlig ord.
|
|
|
|
#12 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er i hvert fall veldig kjent for meg. Jeg bruker det ikke selv, men har mange rundt meg som bruker det.
Hva med jåt, som betyr stygg? (Mye brukt her). Samme opprinnelse? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
intro
|
Hæ? Det er da 100 % gangbart! Det står jo endog i Bokmålsordboka. Hva slags folk er det du omgås, da?
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Stemmer godt det ja - ikke veldig langt fra Kr.sund - på fastlandet |
|
![]() |