Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-15, 08:57   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Overgangsriter har vært vanlige i alle kulturer, uansett religion, eller mangel på en. Hvorfor mener du at konfirmasjon er riktigere for en personlig kristen enn andre.

Jeg sa mer forståelig og ikke riktigere. Nå er jeg som den ateisten jeg er på meget tynn is, men konfirmasjon er vel en bekreftelse av dåp? Og siden vi visstnok er født syndige så kan det for noen være viktig å gjennomføre ritualet.

Fest er gøy det og forsåvidt en god nok grunn, men skjønner ikke helt hva som er høytidelig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:02   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg sa mer forståelig og ikke riktigere. Nå er jeg som den ateisten jeg er på meget tynn is, men konfirmasjon er vel en bekreftelse av dåp? Og siden vi visstnok er født syndige så kan det for noen være viktig å gjennomføre ritualet.

Fest er gøy det og forsåvidt en god nok grunn, men skjønner ikke helt hva som er høytidelig.

Nei det er helt feil.
Konfirmasjon er dåpsopplæring med avsluttende forbønnshandling. Confirmare i betydningen "styrke og befeste". Det var på oldeforeldrene mine sin tid at konfirmasjon handlet om å bekrefte dåp. Tror også du har misset noe med tanke på synd her.

Dåp og opplæring henger sammen og dåp uten opplæring har ikke mye for seg. Ergo er konfirmasjon viktig som del av et trosopplæringsopplegg, men det er ikke et sakrament og ikke et nødvendig religiøst rite.
Det er for eksempel ikke krav om å være konfirmert for å kunne bli biskop i luthersk tradisjon.

I ortodoks tradisjon har konfirmasjon annen betydning og der skjer den gjerne når ungene er bittesmå.

Hos katolikker har også konfirmasjon annen betydning. Der har de førstekommunionsundervisning som kan sammenlignes med vår konfirmasjonsundervisning på mange måter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 13:19   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nei det er helt feil.
Konfirmasjon er dåpsopplæring med avsluttende forbønnshandling. Confirmare i betydningen "styrke og befeste". Det var på oldeforeldrene mine sin tid at konfirmasjon handlet om å bekrefte dåp. Tror også du har misset noe med tanke på synd her.

Dåp og opplæring henger sammen og dåp uten opplæring har ikke mye for seg. Ergo er konfirmasjon viktig som del av et trosopplæringsopplegg, men det er ikke et sakrament og ikke et nødvendig religiøst rite.
Det er for eksempel ikke krav om å være konfirmert for å kunne bli biskop i luthersk tradisjon.

I ortodoks tradisjon har konfirmasjon annen betydning og der skjer den gjerne når ungene er bittesmå.

Hos katolikker har også konfirmasjon annen betydning. Der har de førstekommunionsundervisning som kan sammenlignes med vår konfirmasjonsundervisning på mange måter.

Her, Guava har forklart det.

Gammel 08-04-15, 14:18   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg syns det er en fin markering av overgangen mellom barn og voksen at man feirer ungdommen med en familiefest. Stas med stasdager.

Jepp, dette. Jeg synes konfirmasjonsdagen til datteren min i fjor var en utrolig flott dag og jeg gleder meg til neste års begivenhet. Jeg synes det er fint å feire de fine ungdommene mine. Vedr. humanetisk eller kirkelig konfirmasjon så har dette helt og holdent vært opp til ungdommen selv. Foreløpig har to aktuelle kandidater valgt HEF-varianten.

Gammel 08-04-15, 14:21   #5
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vedr. humanetisk eller kirkelig konfirmasjon så har dette helt og holdent vært opp til ungdommen selv. Foreløpig har to aktuelle kandidater valgt HEF-varianten.

Vi ser ikke bort fra at vi kan få litt av hvert her. De er ikke helt enige, og det er også helt greit.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.