Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-15, 16:03   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er fordi konfirmasjonsundervisning er undervisning om det man er døpt til/skal døpes til og dåpssynet til den lutherske kirken.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er veldig lite styr å bli voksendøpt før konfirmasjonen, altså. De fleste steder ordner presten det i en privat seremoni med foreldre og faddere tilstede en helt vanlig tirsdag kveld. Hvis man ønsker.

Det er veldig lite styr. Men er det riktig hvis man finner ut at man egentlig ikke er klar for det? Og straffen for å ikke ville er at man ikke får bli med på festen? Da blir plutselig konfirmasjonsseremonien noe mer enn det presenteres som synes jeg.

Gammel 08-04-15, 16:10   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er veldig lite styr. Men er det riktig hvis man finner ut at man egentlig ikke er klar for det? Og straffen for å ikke ville er at man ikke får bli med på festen? Da blir plutselig konfirmasjonsseremonien noe mer enn det presenteres som synes jeg.

Her i landet døper vi jo unger bare fordi, uten å ha noen som helst mening bak annet enn at det er koselig, så jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det er noe verre at ungdom døper seg uten noen større mening for å kunne ha konfirmasjonsfest. Men personlig har jeg ganske sterke meninger mot spebarnsdåp. I pinsemenigheten blir de fleste konfirmert før de blir døpt (eller aldri konfirmert i det hele tatt før de blir voksendøpt), og sånn kunne det jo godt vært i alle trossamfunn, synes jeg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 16:15   #3
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i landet døper vi jo unger bare fordi, uten å ha noen som helst mening bak annet enn at det er koselig, så jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det er noe verre at ungdom døper seg uten noen større mening for å kunne ha konfirmasjonsfest. Men personlig har jeg ganske sterke meninger mot spebarnsdåp. I pinsemenigheten blir de fleste konfirmert før de blir døpt (eller aldri konfirmert i det hele tatt før de blir voksendøpt), og sånn kunne det jo godt vært i alle trossamfunn, synes jeg.

Nå har pinsevenner et ganske annet syn på dåp og forhold dåp og tro enn katolske, episkopale, anglikanske, ortodokse og lutherske kirker og de forskjellene må man nok leve med. Noe av oss er pragmatisk anlagt på det punktet.

Det er forresten litt respektløst å si at folk døper bare på grunn av kos.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 16:37   #4
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det kan jeg være litt enig i, men en del gjør det nok bare ut fra tradisjon/at det er fint, uten å legge kanskje så veldig mye mer i det. Det er et område jeg selv synes er vanskelig å forholde meg til, og jeg er kanskje litt sort/hvitt på det. Men når jeg tenker meg om så kan jeg på en måte forstå at noen kan omfavne både troen på noe og naturvitenskapen samtidig.

Jeg tenker det generelt er fint å tenke gjennom ting. Hva er det man sier ja til, på en måte. Sin egen tro - den personlige forståelsen av noe, eller også alt det kirken står for? Er det humane verdier og etikk som er viktigst, eller er det mer tilhørigheten til noe? Slike ting er viktige for meg, og da kan det virke 'lettvint' når noen sier at de ville bruke den arvede dåpskjolen, de ville ha faddere, det er så fint i kirken, besteforeldrene ville det, et.c som begrunnelse.

Sist redigert av Dronningen : 08-04-15 kl 16:46.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 16:41   #5
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min omgangskrets er det helt vanlig å være åpen om at man gjør nettopp det. Det betyr ikke at alle gjør det, men det er jo ingen hemmelighet at "det er en fin tradisjon" er hovedgrunnen for veldig mange som blir døpt i DNK. Enten man liker det eller ikke.

Gammel 08-04-15, 16:53   #6
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min omgangskrets er det helt vanlig å være åpen om at man gjør nettopp det. Det betyr ikke at alle gjør det, men det er jo ingen hemmelighet at "det er en fin tradisjon" er hovedgrunnen for veldig mange som blir døpt i DNK. Enten man liker det eller ikke.

At det er en fin tradisjon utelukker ikke flere motiver for dåp.
Jeg vet også om en del som sier nettopp dette til omgangskretsen sin fordi man synes det er enklest.

Det er ganske mange som ønsker at barnet skal få trosopplæring selv om man ikke finner ord på troen selv eller kanskje ikke tror selv.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 16:58   #7
Input

Input sin avatar

Standard

At det er en fin tradisjon utelukker ikke flere motiver for dåp.
Jeg vet også om en del som sier nettopp dette til omgangskretsen sin fordi man synes det er enklest.

Ok, jeg har store problemer med å tro at veldige mange av de som aldri går i kirken ellers, uttaler seg fritt ganske negativt mot religion og ellers ikke har særlig store problemer med å si hva de mener, innerst inne er personlig troende som ikke tør/vil innrømme det og derfor later som om de døper ungene sine kun av tradisjon.

Men poenget var uansett at det i dagens Norge er helt akseptert å si at man døper barna sine fordi det er en koselig tradisjon. Svært få leer på øyelokket av det.

Gammel 08-04-15, 17:07   #8
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Men poenget var uansett at det i dagens Norge er helt akseptert å si at man døper barna sine fordi det er en koselig tradisjon. Svært få leer på øyelokket av det.

Våre barn er de eneste på mannens side av familien som ikke er døpt. De andre har vært ganske åpne om at de døper fordi "det bare er det man gjør"/tradisjon/koselig med fest og gaver og lignende grunner jeg personlig mener er merkelige argumenter for å melde et barn inn i et trossamfunn. Det er ingen som har leet et øyelokk over disse grunnene mens vårt bevisste valg om ikke å døpe blir det stilt spørsmål ved og de har helt åpent sagt at de synes det er rart at vi har valgt slik.

Gammel 08-04-15, 16:28   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er ille at ungdom velger å bli døpt selv om de ikke har et helt klart formet standpunkt, men jeg synes ikke det er ok om de føler seg presset til det på grunn av festen noen uker senere.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.