|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?
Det er veldig lite styr. Men er det riktig hvis man finner ut at man egentlig ikke er klar for det? Og straffen for å ikke ville er at man ikke får bli med på festen? Da blir plutselig konfirmasjonsseremonien noe mer enn det presenteres som synes jeg.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Her i landet døper vi jo unger bare fordi, uten å ha noen som helst mening bak annet enn at det er koselig, så jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det er noe verre at ungdom døper seg uten noen større mening for å kunne ha konfirmasjonsfest. Men personlig har jeg ganske sterke meninger mot spebarnsdåp. I pinsemenigheten blir de fleste konfirmert før de blir døpt (eller aldri konfirmert i det hele tatt før de blir voksendøpt), og sånn kunne det jo godt vært i alle trossamfunn, synes jeg.
|
|
|
|
#3 |
|
|
Nå har pinsevenner et ganske annet syn på dåp og forhold dåp og tro enn katolske, episkopale, anglikanske, ortodokse og lutherske kirker og de forskjellene må man nok leve med. Noe av oss er pragmatisk anlagt på det punktet. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan jeg være litt enig i, men en del gjør det nok bare ut fra tradisjon/at det er fint, uten å legge kanskje så veldig mye mer i det. Det er et område jeg selv synes er vanskelig å forholde meg til, og jeg er kanskje litt sort/hvitt på det. Men når jeg tenker meg om så kan jeg på en måte forstå at noen kan omfavne både troen på noe og naturvitenskapen samtidig. Sist redigert av Dronningen : 08-04-15 kl 16:46. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
I min omgangskrets er det helt vanlig å være åpen om at man gjør nettopp det. Det betyr ikke at alle gjør det, men det er jo ingen hemmelighet at "det er en fin tradisjon" er hovedgrunnen for veldig mange som blir døpt i DNK. Enten man liker det eller ikke.
|
|
|
|
#6 |
|
|
At det er en fin tradisjon utelukker ikke flere motiver for dåp. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Ok, jeg har store problemer med å tro at veldige mange av de som aldri går i kirken ellers, uttaler seg fritt ganske negativt mot religion og ellers ikke har særlig store problemer med å si hva de mener, innerst inne er personlig troende som ikke tør/vil innrømme det og derfor later som om de døper ungene sine kun av tradisjon.
|
|
|
|
#8 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Våre barn er de eneste på mannens side av familien som ikke er døpt. De andre har vært ganske åpne om at de døper fordi "det bare er det man gjør"/tradisjon/koselig med fest og gaver og lignende grunner jeg personlig mener er merkelige argumenter for å melde et barn inn i et trossamfunn. Det er ingen som har leet et øyelokk over disse grunnene mens vårt bevisste valg om ikke å døpe blir det stilt spørsmål ved og de har helt åpent sagt at de synes det er rart at vi har valgt slik.
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Jeg synes ikke det er ille at ungdom velger å bli døpt selv om de ikke har et helt klart formet standpunkt, men jeg synes ikke det er ok om de føler seg presset til det på grunn av festen noen uker senere.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|