|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Gode, langtidshevede grovbrød
Start med noe som ikke er så grovt, og ikke med mye rug i alle fall. F. eks en pose grovbakstmel og en pose hvetemel, en halv pakke gjær, 12 dl vann/melk/juice, raust med salt og en dasj honning. Elt lenge og så litt til. Så kan man prøve grovere mel, havregryn, frø, kli etc når man har fått litt følelsen for det. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig! Dess grovere brødene er, dess vanskeligere er det å få dem til. Jeg slumpet meg bort i en lang periode og laget brødene alt for grove. De ble ikke skikkelig stakt / falt sammen / datt fra hverandre. Jeg gikk derfor tilbake til oppskrift jeg hadde notert ned, og så at jeg hadde gradvis brukt mer og mer kli og gryn, noe som vanskeliggjorde det hele. I tillegg hadde jeg brukt for lite salt.
|
|
|
|
#3 |
|
heimføing
|
Nei, man kan jo bake tre brød i en langpanne, f.eks. Det gjorde mor mi hele tida. Bare å smøre dem godt på sidene, så de ikke blir ett diger brød liksom. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|