Sv: Hva er vold?
Opprinnelig lagt inn av Milfrid
Men jeg tenker at man kanskje bør gjøre noen undersøkelser FØR man anmelder, om det ikke er snakk om barn med åpenbar skader etter vold. Nettopp fordi det kan være fryktelig traumatisk for ungene å oppleve at foreldre blir arrestert og at de selv må gjennom dommeravhør.
Dette står det jo noe om i artikkelen:
Opprinnelig lagt inn av Aftenposten
Er det vanlig å arrestere foreldre og avhøre barn etter en enkelt bekymringsmelding?
– Jeg ønsker som sagt ikke å kommentere denne saken spesielt. I noen saker gjør vi en del undersøkelser før pågripelse uten at foreldrene er kjent med det, for å se om det støtter saken før vi går til pågripelse, sier politiinspektøren.
– Men dette er en avveining. Vi kan ikke drive slike undersøkelser i lang tid hvis barn kan være utsatt for vold fra nære omsorgspersoner.
Jeg synes svaret virker fornuftig nok. Dersom du mente at barnehagen burde gjøre flere undersøkelser, så er jeg uenig med deg. Det er ikke de som skal avgjøre om det er reelle bekymringer eller ei. Her har påtalemyndigheten ment at handlingen var straffbar, og at det var bevis til å reise tiltale (selv om de valgte å ikke gjøre det).
|