Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lego Friends: jenter kan ikke fly?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-15, 17:56   #1
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lego Friends: jenter kan ikke fly?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Og piloten så da ikke så mannemann ut heller da? Jeg kunne glatt lekt at det der var en jentepilot. For man må vel ikke ha skjørt og blomst i håret bare fordi man er jente?

Det er vel ikke så mange jenter som heter David?

Gammel 04-06-15, 18:00   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det er vel ikke så mange jenter som heter David?

Han MÅ vel ikke hete David?

Poenget mitt er ikke nødvendigvis at jeg er uenig. For det er jeg ikke. Men jeg er litt sånn at jeg ikke skjønner hvorfor mennesker må være besatt med kvinner i slike leker for å være godkjent på en måte. I en ideell verden ville det vært en 50/50- fordeling......

Gammel 04-06-15, 18:07   #3
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Han MÅ vel ikke hete David?

Poenget mitt er ikke nødvendigvis at jeg er uenig. For det er jeg ikke. Men jeg er litt sånn at jeg ikke skjønner hvorfor mennesker må være besatt med kvinner i slike leker for å være godkjent på en måte. I en ideell verden ville det vært en 50/50- fordeling......

Jeg skulle jo også ønske at Lego Friends kom med guttefigurer. Jeg synes bare det er urteit av Lego å introdusere dem i akkurat dette settet. Han kunne jobba i iskremkiosken eller slanga seg i svømmebasseng eller hva annet de nå driver med, de stakkars figurene. Det er teit å la akkurat piloten være hankjønn. Og det er som sagt garantert ikke tilfeldig. Med andre ord teit.

Gammel 04-06-15, 19:23   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg skulle jo også ønske at Lego Friends kom med guttefigurer. Jeg synes bare det er urteit av Lego å introdusere dem i akkurat dette settet. Han kunne jobba i iskremkiosken eller slanga seg i svømmebasseng eller hva annet de nå driver med, de stakkars figurene. Det er teit å la akkurat piloten være hankjønn. Og det er som sagt garantert ikke tilfeldig. Med andre ord teit.

Det er ingen gutter i hesteklubb-settene. Det er ingen gutter i settene der jentene skal ut og svømme med delfiner. Det er ingen gutter i settene med iskremkiosker eller dyreklinikker.

Jeg har vært temmelig avslappet til Lego Friends, og heller brukt forbrukermakta mi på å stemme fram de settene der jentene gjør kule ting, som å bygge trehytte. Men dette stuntet blir bare FOR dumt. Som Matilda sier over; kjempebra med guttefigurer, men kan man ikke i det minster introdusere dem i en setting som ikke er helt ute på viddene kjønnsstereotypisk?

Gammel 04-06-15, 22:25   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til at man er "besatt" som du så sjamerende kaller det å være opptatt av likestilling, er fordi det så godt som aldri er det i legosettene. De opprettholder kjønnsrollemønstre, som gjør at gutter og jenter helt fra de er bitte, bitte små lærer at kapteien er en mann, og de kabinansatte er kvinner. Menn er ledere, kvinner er ansatte.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 22:34   #6
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå har jeg sett gjennom Lego sine beskrivelser og bilder. Heldigvis er det mange tøffe jenter også! Jenter som kjører helikopter, vannskuter mm. Men! Det er ingen gutter som pyntet seg, shopper, driver omsorg eller lignende. Teit og gammeldags av Lego!

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 22:36   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

Nå har jeg sett gjennom Lego sine beskrivelser og bilder. Heldigvis er det mange tøffe jenter også! Jenter som kjører helikopter, vannskuter mm. Men! Det er ingen gutter som pyntet seg, shopper, driver omsorg eller lignende. Teit og gammeldags av Lego!

Nei, det virker som det er en lengre vei å gå, å vise menn i tradisjonelle kvinnesituasjoner som innebærer omsorg, omsorg eller bli ledet av en kvinne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.