Sv: Fiendtlig arkitektur?
Jeg synes dette er en problemstilling med flere nyanser, og jeg har ikke noen tydelig mening. At benkene på busstoppene er utformet for å unngå uteliggere har jeg vanskelig for å tro, har de sagt det eksplisitt? Jeg antar at utformingen med avrundede seter er praktisk å sitte på eller lene seg mot, samt at vann renner lettere av. At benker utformes med armlener synes jeg ikke er spesielt pent, og er minst like mye et uttrykk for at folk ikke skal måtte sitte for nærme innpå hverandre, noe jeg synes er litt trist. Når det gjelder jaging av uteliggere synes jeg det er mer fientlig at politiet jager dem, enn at de holder seg unna en park pga benkene og heller velger et annet sted. Og det er dessuten enda mer fientlig å ikke tilby nok overnattingssteder og omsorgsboliger for folk som ikke kan bo vanlig. Det blir litt sånn "nei, vi har dessverre ikke noe sted du kan overnatte innendørs, men se så snille vi er som ikke sperrer av benkene i parken med armlener!". Nei, jeg vet det ikke har noen sammenheng direkte, men jeg synes i alle fall det er der fokus burde ligge.