Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hugser du første skuledag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hugser du din første skuledag?
Ja! 42 35,29%
Tja.. Usikker på om eg hugser dagen eller om eg har sett bilete 34 28,57%
Nei 41 34,45%
Anna/grønnsak 2 1,68%
Deltakere: 119. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-15, 15:49   #21
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hugser du første skuledag?

Kom på et minne nå - at de leste etternavnet til nabogutten feil. Det var jo veldig pussig at det skulle være akkurat det jeg huska.

Gammel 19-08-15, 15:50   #22
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Jada. Jeg husker mye. Jeg husker også at jeg fikk nye ting til skolestart, sekk og klær. Og at jeg ble fulgt av storesøsteren min, foreldrene mine jobbet og storesøster var ti år eldre så det var helt greit. Husker vi ble ropt opp i gymsalen, flaut. Og at vi fikk tegne på navnlappen på pulten vår. Min første skoledag var det varmt, så jeg hadde ny shorts og t-shorte, og kort, hjelmfrisyre, jadda

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 15:56   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker det godt. Hvor spent jeg var. Forventningen om alt jeg skulle lære. Hvor vanvittig mange vi var i klassen (vi var 20, men med foreldre var det nok ganske mange den første dagen). Læreren vår het Inger-Lise, og hadde på seg et brunt skjørt.

Jeg husker at jeg følte meg fin, men antrekket husker jeg nok mest fra bildene. Det var en blå og rød kjole.

Og så gikk mamma, pappa og jeg på kafé etterpå. Og det selv om de akkurat hadde flyttet fra hverandre. Og de kranglet ingenting, og det betydde mye for meg da.

HV: å ikke følge på første skoledag synes jeg også var graverende. Jeg lurer på hvorfor de tenkte at det var greit?

Gammel 19-08-15, 16:00   #24
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sjokkeres også over Harriets historie. Du er den første jeg også har hørt om som ikke ble fulgt til første skoledag (med unntak av den fiktive vennen til Ole Aleksander Filibom-bom-bom, og selv han fikk jo låne bestemor til Ole Aleksander). Tragisk, rett og slett, og ikke rart det sitter igjen. Vi derimot, klarte å komme til eldste datters første skoledag uten barnet. Hun klarte å forsvinne mellom barnehagen til småsøsknene, og skolen som ligger like ved. Vi trodde hun hadde gått i forveien mens vi leverte småsøsknene, siden hun hadde gjort det de to ukene hun hadde gått på sfo før skolen startet, men da vi kom til skolen fant vi henne ikke der heller. Følte oss litt dumme da vi kom i skolegården første skoledag, uten barn ... Men fant henne heldigvis igjen da vi gikk tilbake til barnehagen og lette der, hun hadde bare funnet noe veldig interessant i en bortgjemt krok av gårdsplassen. Så vi rakk akkurat å komme tilbake til skolen igjen før det begynte.

Så til temaet, nei, jeg husker tilnærmet ingenting fra første skoledag. Jeg har sett bilde, og vet hva jeg hadde på meg på grunn av det (brun cord-bukse og gammelrosa velourgenser, musefletter og hårbøyle -1980 ja), og husker litt av følelsen jeg hadde. Av en eller annen grunn hadde jeg (som ellers var ganske beskjeden og introvert) stor selvtillit og gledet meg veldig. Sannsynligvis fordi jeg hadde lest siden jeg var 3,5 år, og visket ut og gjort hele 1.klassematteboka til storesøstra mi før jeg begynte, og dessuten var faren min lærer på skolen. Jeg husker ellers veldig lite av hva som skjedde den dagen, men har et vagt minne om at læreren hadde en hånddukke laget av en sokk, som han "snakket" til oss med. Jeg vet at vi fikk i lekse å tegne oss selv på første skoledag, for den leksa har jeg fortsatt, innrammet. Men husker det ikke.

Jeg husker enkelte ting fra det første skoleåret da, som ikke skjedde akkurat første dagen. Men veldig lite. Jeg husker ei bok læreren leste høyt fra, som jeg aldri har hørt om hverken før eller senere, og jeg husker hvordan matboksen min så ut. Dette er noe jeg ikke har bilde av, så det må være ekte minner.

Sist redigert av My : 19-08-15 kl 16:20.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 16:02   #25
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker den store aulaen vi måtte møte i og gå opp den laaange trappen til scenen når vi ble ropt opp. Heldigvis stod venninnen min der fra før for hun har bokstaven før meg i alfabetet. Vi stod og holdt hverandre i hendene leeeenge for vi kom i A klassen og de skulle rope opp helt til D og det var leeeenge å stå. Jeg husker den eldgamle læreren vår som vi kalte Frøken, hun måtte være ihvertfall 35 år.

Gammel 19-08-15, 16:26   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så vanvittig ubetenktsomt, HV! Det får min "neida, du trenger ikke sekk"-historie til å bli en ubetydelighet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 16:29   #27
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker jeg ble "tvunget" til å ha på klipsøredobber så folk skulle skjønne at jeg var jente.
Men ellers husker jeg bare det jeg har sett på bilde.

Husker lite fra førsteklasse.

Gammel 19-08-15, 16:33   #28
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Mener at jeg husker litt, stemningen, at det var litt grått og nesten regn. Jeg kjente ingen i klassen, vi hadde flyttet ila våren/sommeren og hadde ikke møtt noen som skulle begynne i klassen min før vi begynte. Kan ikke huske at jeg brydde meg noe om det og det gikk helt fint å bli kjent med klassen. Men jeg de fleste hadde gått sammen på førskole og jeg husker at jeg senere ønsket at jeg også hadde gått der, for jeg følte meg litt utenfor når de snakket om det.
Moren min fulgte meg.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 16:43   #29
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ble heller ikke fulgt, verken til første dag i barnehagen eller første skoledag. Det var ikke vanlig på den tida. Altså i de riktig gamle dagene. Men stolte var vi uansett, på bildet - svart/hvitt selvfølgelig - står jeg utafor porten hjemme sammen med to venninner, Karen og Ingeborg. Vi er pyntet med kjoler, lakksko og har sløyfer i håret. Ingen ble fulgt, men ingen laget noe drama for det, i motsetning til HV var vi alle i samme ufulgte båt, og slik var det bare. Frøken hadde forresten gul kjole med belte.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 16:58   #30
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg ble heller ikke fulgt, verken til første dag i barnehagen eller første skoledag. Det var ikke vanlig på den tida. Altså i de riktig gamle dagene. Men stolte var vi uansett, på bildet - svart/hvitt selvfølgelig - står jeg utafor porten hjemme sammen med to venninner, Karen og Ingeborg. Vi er pyntet med kjoler, lakksko og har sløyfer i håret. Ingen ble fulgt, men ingen laget noe drama for det, i motsetning til HV var vi alle i samme ufulgte båt, og slik var det bare. Frøken hadde forresten gul kjole med belte.

Er det lov å spørre hvor gammel du er?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 17:05   #31
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke hva som regnes som "riktig gamle dager", men mannen min er født i 1969 og alle hadde foreldrene med på første skoledag da i allefall.

Gammel 19-08-15, 17:06   #32
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker godt at jeg satt på kjøkkenet og spiste kirsebæryoghurt med banan til frokost, og så har jeg noen vager minner fra skolen.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 17:07   #33
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

ok, her skulle jeg quotet Input.

Jada. Jeg blir 62 om et par dager.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 17:14   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp! Jeg husker det. Ikke sånn fotografisk, men jeg husker ganske store bruddstykker. Husker at vi fikk sånne voksfarger (Pelikan eller noe, sånt skrin med mange oppi, alle fikk hvert sitt) og "Da klokka klang"-norskboka. Stor stas! Jeg hadde rosa ransel og pene klær, og langt hår i ei flette, helt ned til rumpa. Klærne husker jeg kun fra bilder da, ikke personlig. Men jeg husker mye fra selve dagen. Jeg husker jeg ble så glad i læreren vår (Frøken, som vi kalte henne) allerede første dagen, hun var så snill. Vi gikk senere sammen i Stavanger Symfonikor, da jeg var 16-18 år gammel.

Gammel 19-08-15, 17:15   #35
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan overhodet ikke huske første skoledag, og det er ingen bilder fra den dagen heller. Skolen jeg gikk på hadde oppstart to ganger i skoleåret, to klasser i august og en klasse i januar. Jeg gikk på førskole på skolens område på høsten, og så begynte jeg i januar, så overgangen var litt glidende. Jeg hadde akkurat fylt seks år, og eneste grunnen til at jeg vet hva jeg hadde på meg var at det var skoleuniform. Lyseblå kjole, hvite sokker, svarte sko, blå v-genser hvis det var kaldt, og håret kort eller i hestehale.

Etter noen måneder ble jeg flyttet opp i klassen som hadde begynt i august, så jeg gjorde unna første klasse på et halvår. Til gjengjeld måtte jeg gå andre klasse to ganger.

Gammel 19-08-15, 17:15   #36
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker at jeg hadde på meg den nye "Amerikakjolen" min som mormor hadde kjøpt når hun var i USA den samme sommeren. Jeg husker den nye røde sekken min, og jeg husker at jeg hilste på Eva som var læreren min. Og så husker jeg ikke mer. Jeg kan egentlig ikke garantere for at minnene er faktiske minner eller om det er fordi jeg har sett bilder. Men jeg vet at jeg husker kjolen min veldig godt. Dette var i 1978.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 17:32   #37
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg vet ikke hva som regnes som "riktig gamle dager", men mannen min er født i 1969 og alle hadde foreldrene med på første skoledag da i allefall.

Tror du står i fare for å fornærme en del om du kaller det riktig gamle dager.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 17:34   #38
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker vi ble ropt opp og stilt på rekke. Husker også hva jeg hadde på meg og hva det stod på tavla i klasserommet. Husker også hvor i klasserommet jeg satt, hvem jeg stilte opp med i skolegården på dag to og litt annet.

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

ok, her skulle jeg quotet Input.

Jada. Jeg blir 62 om et par dager.

Du er faktisk like gammel som moren min da. Hun blir 62 i november.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 17:35   #39
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg begynte på skolen i 1977, og vi ble nok fulgt. Men jeg husker ikke noe fra den første dagen. Jeg husker imidlertid en del fra prøveskolen som den gang var 14 dager.

Gammel 19-08-15, 17:36   #40
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som lærte å lese med boka og Fifi og Fofo? Som liker sol og is?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.