Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

4-åring som vil lære å lese - hvilke bøker anbefales?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-15, 20:35   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 4-åring som vil lære å lese - hvilke bøker anbefales?

De Løveunge-bøkene går fort, så jeg anbefaler å ta en tur på biblioteket. Knerten viste tidlig lesehesttakter, og fikk velge selv. Donald Junior ble lest helt i filler og til slutt kunne han dem utenatt.

Mitt viktigste tips er å la dem få velge selv. Vi maste aldri på 4-åringen om å lese, men tilrettela når han ba om det.

Gammel 30-08-15, 20:41   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hos oss ble det ikke lest i vanlige bøker før hun var over 6. Bare faktabøker, gikk ned på høykant, og dermed lærte hun mye rart. Enig med tjorven, det beste er at de selv velger hva de vil lese.

Gammel 30-08-15, 20:56   #3
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Takk for gode tips

Hun er gla i å gå på biblioteket! Nå har vi gode tips om hva vi kan se etter. Ser at mange av bøkene handler om Stian, det synes hun sikkert er morsomt siden pappa heter Stian.

Smart å lese ting man ser rundt seg!

Jeg tror jeg bestiller et abbonnement på Donald Junior, for hun klager stadig over at det ikke komme post til henne.

Tar gjerne imot flere tips!
Veldig enig i at det skal skje på hennes prinsipper.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-15, 21:14   #4
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Tror mine leste Stina Wirsén bøkene først.

Gammel 30-08-15, 21:38   #5
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi leste alle steder det var noe som kunne leses. Skilt, kort, overskrifter i aviser. Jeg har god erfaring med å la en som øver lese enkeltord i en tekst jeg leser høyt. Det er er stort skritt fra å lese et ord og forstå det til å lese seg gjennom en setning. Til det fungerer de fleste bøker fint.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.