|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
geskjeftig
|
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Men det jeg undrer meg over, er hvordan dette skal kunne bli noe annet enn et døgns eksperiment.
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Enig Luftslottet, jeg mener det er helt avgjørende at man øker kapasiteten på kollektivtransporten. Øke kapasiteten og effektiviteten på de allerede etablerte rutene, men ikke minst også nye ruter, slik at folk som tidligere ikke har hatt et reelt tilbud får det. Bosettingsmønsteret endrer seg, plutselig bor det mange yrkesaktive folk der hvor det tidligere bare var noen få. I tillegg bør man satse på bolig- og næringsutbygging langs de etablerte kollektivårene, og ikke legge til rette for nye boligområder eller arbeidsplasser der hvor det ikke finnes kollektivdekning, uten at man tilpasser dette samtidig.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-09-15 kl 10:07. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015
Hensikten var vel å forsøke å vise at dersom man kan fjerne noen av personbilene, så vil man ikke ha køproblemer lenger - altså en form for innspill i en debatt omkring veiutbygging og kollektivsatsing? Så, ja, det er slik jeg har oppfattet det kun en dags eksperiment.
|
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Nesten litt pussig at det krever et eksperiment for å finne ut om det blir mindre kø av at færre kjører bil.
|
|
|
#5 |
|
Unik
Greia er vel at hypotesen er at det kun krever en reduksjon på 600 biler/ca 15 %, så blir køen borte. Eller noe slikt.
|
|
|
#6 |
|
Skinner
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er mange ulike meninger om hva man bør gjøre med E18 vest for Oslo - dette er et innspill. Nå har ikke jeg fulgt resultatene, men fra hva jeg leser i denne tråden, så var det kanskje ikke så lett å fjerne køa som noen mener at det er.
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Det er selvsagt ikke lett å fjerne køa på en dag, på grunn av en radiokampanje som mange ikke engang har fått med seg. Det blir egentlig et ganskel meningsløst "eksperiment", og det blir umulig å få med seg nok folk på dette. Det krever mye mye mer arbeid, og ikke minst lang tid, for å få folk til å endre sine handlemønster.
|
|
|
#8 |
|
Skal rømme
|
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Jeg bor sånn at jeg må kjøre i denne køen fra vest om jeg skal på jobb. På en måte kunne jeg ha valgt annerledes - jeg kan egentlig bare få relevante jobber i Oslo, og kunne da ha kjøpt en leilighet i Oslo. Men jeg var alene med barna og jeg prioriterte slik at ungene skal få vokse opp i et barnevennlig rekkehusområde enn i en 2-3 roms et sted i Oslos utkant, så får heller jeg stå i den køen da. Jeg synes egentlig ikke at prioriteringen var feil heller. Kollektiv har også vært et dårlig alternativ til nå også, fordi man må bytte transportmiddel to ganger for å komme frem, og jeg har vært nødt til å komme meg hjem i tide til å hente i barnehage og passe barn som kommer hjem fra SFO. Ut av Oslo er det jo ikke noe kollektivfelt heller, så da blir man jo stående i køen uansett om man sitter i buss eller bil. Har en god del hjemmekontor og fleksibilitet i jobben min så jeg benytter meg av det, spesielt på dager med mye vær.
|
|
|
#9 |
|
Glad i frukt
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Jeg kjørte bil inn til Oslo i dag, og det var kø som vanlig kl. 09.00. På Slependen kjørte en tom buss fra Ikea og innover. Jeg tror at det er et fåtall som har fått med seg aksjonen. Jeg fikk det tilfeldigvis med meg i går kveld på lokalnyhetene.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|