Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-15, 22:23   #8
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Er det hagehortensia du har? Den blomstrer på fjorårets skudd så der skal man kun fjerne de døde grenene, og la de andre få stå i fred. Frosne skudd kan skjæres ned til første friske bladledd, men dette gjøres vel helst på våren før det begynner å spire. Med andre ord ikke beskjære.

Dersom det er syrinhortensia du har kan du beskjære den så mye du vil egentlig. Desto lenger ned den beskjæres, desto større og tettere blir blomstene.

Mine krukkehortensia (hagehortensia) har overlevd vintre ned i -25 kuldegrader de to vintrene vi hadde det her, men jeg mener de både var skamklipte og overrasket meg da de kom opp igjen fordi jeg husker at jeg alt hadde glemt hva jeg hadde i de krukkene før det plutselig stod en hortensia der i full blomst

Sånn foruten det fikk jeg et godt tips om å huske å vanne en del av blomstene/buskene i vinterferien fordi det gjerne er nokså tørt da, samtidig som solsteken begynner å bli sterk. Dette for å unngå at blomstene/buskene blir brent/svidd.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.