Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Respekt for yrkestitler

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-15, 10:07   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg kjenner mange som både syr bunader og som er glødende interessert i bunader og drakttradisjoner. Jeg tror ikke disse kommer i kategorien "bunadspoliti", for ingen av dem irettesetter folk for hvordan de har bunaden. Jeg har, når jeg tenker meg om, aldri vært borti "bunadspoliti", og stiller meg litt tvilende til om de faktisk eksisterer i virkeligheten, eller om de er en tenkt gruppe mennesker som bare lever i bevisstheten til folk som er usikre på egne valg i forhold til bunadbruk. Og har behov for å bruke begrepet for å forsvare seg. "Nå blir jeg vel arrestert av bunadspolitiet, men ... ".

Jeg tror naturligvis at mange Tenker Sitt (som jeg jo gjør selv, ganske ofte), men at noen faktisk går bort og korrigerer folk for "feil" bunadbruk? Tror ikke det er særlig utbredt i alle fall.

Så, når folk her inne snakker om bunadpoliti, i sammenhengen "Hva sier bunadpolitiet til dette?" tror jeg det bare er en flåsete måte å spørre hva som er godtatt på, og samtidig signalisere at de som mener at det er feil er nedlatende forståsegpåere som man egentlig ikke skal bry seg om. Ganske fiffig, for svarer man negativt på spørsmålet, og begrunner det i tradisjon, har man jo automatisk erklært seg som bunadspoliti, selv om man starter setningen med "jeg er ikke bunadspoliti men ... ". Så min antagelse er at de som spør på den måten stort sett fisker etter uttalelsen "drit i dem og ha på det hva du vil", et svar som da også kommer ganske kjapt (et svar jeg mener voksne mennesker strengt tatt bør ha guts nok til å klare å komme fram til av seg selv). Så får man i tillegg noen betraktninger om hva man ville eller ikke ville ha valgt selv, men da kun begrunnet i personlig smak, og ikke i faglig begrunnede vurderinger. For det tar seg bedre ut å være en person med god smak, enn en nedlatende bedreviter. Det er også veldig trygt for den som spør, for smaken er jo forskjellig.

De som virkelig er interessert i svar på bunadfaglige spørsmål om hva som hører til etter tradisjonen, og ikke "jeg trenger bekreftelse på at det er greit å ha andre sko hvis jeg vil", de bruker ikke uttrykket bunadspoliti. De tør til og med å spørre direkte, altså "hva mener du som har greie på bunader", i stedet for "hva tror dere de som har greie på bunader mener", og har absolutt respekt for ekspertisen.

Sist redigert av My : 03-11-15 kl 10:16.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.