Sv: Paris - hva skjer?
[quote=Snippa;4320287]Som religionshistoriker må jeg si at jeg synes det er opptil flere overraskende unyanserte utsagn her, til fp å være.
Tror jeg nøyer meg med å minne om at IS, og til dels boko haram, begge er del av en liten og ekstrem sekterisk del av islam, som kan kalles salafi jihadister. Selv tilhengere av "ordinær" salafisme vil fordømme terror og angrepene i Paris (noe de har gjort på de største salafi-nettsidene, med sjeiker som har gått ut og bedt alle fordømme handlingene).
Jeg vil også protestere på utsagnet om at ingen terrorister/terrorgrupperinger har utgangspunkt i andre religioner enn islam. QUOTE]
Jeg synes det er helt utrolig at Snippas "slå inn åpne dører"-innlegg blir sett på som et "bra" innlegg" i denne debatten.
Til første avsnitt: Er noen uenig i at IS er en liten og ekstrem del av Islam? 
Til andre avsnitt: Har noen virkelig sagt at det ikke finnes terrorister i andre religioner enn islam? Terror trenger jo ikke engang ha sitt utspring i religion, men like gjerne i politikk, bare tenk på RAF/Baader-Meinhof, f. eks.
Jeg synes, som sagt, at du slår inn åpne dører i innlegget ditt, og ville syntes det var mye mer interessant om du, som religionshistoriker, delte dine tanker om islam (ikke små, sære grupperinger men generelt) i dag kontra f. eks kristendom eller buddhisme. Er du enig eller uenig i at islam i dag på litt for mange områder av samfunnslivet er det kristendommen var for noen hundre år siden?
|