Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-15, 11:21   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Å besøke kirker, moskéer og synagoger og lære om religion, tradisjon og historie er finfint. Forkynnelse er derimot ikke finfint, og skal heller ikke ta plass i skolens tilbud.

Nå varierer det sikkert endel, men det jeg har vært med på av skole- og barnehageopplegg i kirka har vært mer i denne kategorien enn en vanlig gudstjeneste. Uten at jeg er imot valgfrihet på noen måte.

Min kjepphest i sånne diskusjoner er at å lage en ren sekulær juleforberedelse med nisser og lys og gaver heller ikke er nøytralt. Hvis det var eneste alternativ skulle jeg vurdert å søke fritak.

Gammel 17-11-15, 12:34   #2
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

å lage en ren sekulær juleforberedelse med nisser og lys og gaver heller ikke er nøytralt. Hvis det var eneste alternativ skulle jeg vurdert å søke fritak.

Jeg er ikke enig i dette. Når man tar bort tilbedelse av Gud A eller Gud B, religiøse sanger og bønn fra en tilstelning på skolen, så betyr dette at alle kan delta uten å føle seg utenfor. Fravær ar religion = sekulært, og må vel være det nærmeste man kommer noe nøytralt her.

Litt det samme som at man ikke forfekter partipolitikk i skolen heller, man lærer om demokratiet på en så nøytral måte som mulig, men sender ikke ungene i partimøter. Nøytralt.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 12:45   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Jeg er ikke enig i dette. Når man tar bort tilbedelse av Gud A eller Gud B, religiøse sanger og bønn fra en tilstelning på skolen, så betyr dette at alle kan delta uten å føle seg utenfor. Fravær ar religion = sekulært, og må vel være det nærmeste man kommer noe nøytralt her.

Litt det samme som at man ikke forfekter partipolitikk i skolen heller, man lærer om demokratiet på en så nøytral måte som mulig, men sender ikke ungene i partimøter. Nøytralt.

Tilbedelse og forkynnelse skal det ikke være i skolen. Men aktiv bortfiltrering av det kristne julebudskapet i en setting hvor man fortsatt legger vekt på jul hadde det faktisk vært helt uaktuelt å la ungene delta på. (Som i all undervisning skal det jo ikke presenteres som noen sannhet, men jeg synes det skal nevnes at det er endel som feirer jul av litt andre grunner enn at det er snø og mørkt og fint med gaver). Det samme med andre religoners viktige høytider spesielt hvis det er elever i klassen det er aktuelt for. Man lærer jo unger om ulike politiske partier også, ikke bare nøytralt om fred og demokrati for å ta den parallellen. Fjerne all juleforberedelse er greit.

Gammel 17-11-15, 13:01   #4
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg er positiv til dette. Som noen før her skrev, så tvinges det kanskje frem andre gode alternativer og

Kirsebær, jeg bor lengre uttpå landet enn deg, og her er det ett alternativ. Riktignok synes jeg det har blitt dårligere da. I fjor var det veldig kort frist til å melde seg på og lite informasjon om hva som skjer, mens tidligere år så fikk vi full informasjon om hva som var alternativet.

Guttungen her har i alle år fått velge selv, jeg synes ikke dette er mitt valg. Han har, valgt å droppe kirken, selv om alle vennene går dit. (Flere av vennene får ikke velge selv og er litt misunnelig på han.) Jeg hadde hatt full forståelse for om han hadde valgt gudstjeneste med fellesskap og venner, selv om vi ikke er medlemmer i kirken, og det vet han.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:32   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La meg se om jeg får dette til.

West Wings oppsummering av bønn i skolen:

(Kilde: youtube.com)
.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.