Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å klage over dårlig tid er vår tids skrytemetode

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-15, 13:03   #21
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å klage over dårlig tid er vår tids skrytemetode

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det er vel så mye status i å ha tid til å bake brød, praktisere yoga hver kveld og besøke bestemor hver uke synes jeg.

Nja, jo. Statusen kommer vel først og fremst når man har det travelt, jevnt over, men likevel har mulighet til å prioritere hjemmebakst og yoga.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 13:23   #22
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

I et miljø der mange har knapt med tid, men plenty med cash, ligger det jo mye status i å "skryte av" hjemmebakte brød, hjemmelagde kalendere og pinnebrød på bål i marka lørdag formiddag?
.

Enig. Jeg har inntrykk av at noen helt sikkert (ubevisst?) skryter litt over alt de har å gjøre, mens atter andre skryter over alt de prioriterer å gjøre. Og hvorvidt jeg faktisk synes de skryter/gnåler eller ikke, avhenger av tid, sted, person og hyppighet av skryt eller mas. Med andre ord: Jeg oppfatter det ikke alltid som skryt hvis noen ramser opp en hel liste med ting de har å gjøre på en vanlig onsdag, men jeg kan gjøre det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 13:31   #23
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, jeg synes på veldig mange måter han er inne på noe.

Ja. Jeg syns det er en uting å bruke dårlig tid som en unnskyldning for alt mulig. Det irriterer meg faktisk.

Gammel 23-11-15, 13:40   #24
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Ja. Jeg syns det er en uting å bruke dårlig tid som en unnskyldning for alt mulig. Det irriterer meg faktisk.

Har du eksempler på hva som kan irritere deg?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 13:47   #25
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig. Jeg har inntrykk av at noen helt sikkert (ubevisst?) skryter litt over alt de har å gjøre, mens atter andre skryter over alt de prioriterer å gjøre..

Mitt inntrykk er at disse to henger sammen.

Jeg tror det med at det er travelt på jobb for mange handler både om en reell opplevelse av at det stadig skal effektiviseres og at det blir fremsatt som ideal og at dette idealet blir en selvoppfyllende profeti. Med det siste tenker jeg at det lett kan bli sånn at man får dårlig samvittighet over å ikke ha det travelt om det blir en rolig periode.

På fritiden handler det visst alltid om prioritering. Bare man prioriterer nok så får man til det meste. Det gjelder aktiviteter som gir status.
Veldig få snakker om at de prioriterer å legge seg på sofaen en helg for å se på hjernedøde serier på TV eller å surfe på FP selv om ganske mange i realiteten bruker en god del tid på sånt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 13:57   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med at det handler om prioritering er ikke godt å få slengt mot seg når man virkelig har problemer med å få livet til å gå opp. Ja, i ytterste konsekvens handler det jo om prioritering, men det går ikke rundt hvis ingen tar de jobbene uten fleksitid og/eller med ubekvem arbeidstid. Og man kan ikke akkurat prioritere bort det barnet som krever endel ekstra heller.

Gammel 23-11-15, 14:00   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det med at det handler om prioritering er ikke godt å få slengt mot seg når man virkelig har problemer med å få livet til å gå opp. Ja, i ytterste konsekvens handler det jo om prioritering, men det går ikke rundt hvis ingen tar de jobbene uten fleksitid og/eller med ubekvem arbeidstid. Og man kan ikke akkurat prioritere bort det barnet som krever endel ekstra heller.

Nei og så blir også prioritering fremstilt som noe som er "bare". Det ser jeg også i økonomidiskusjoner her inne.
Det er "bare" for dem som velger mellom ulike kakestykker eller som må velge om ungene kan gå på fotball eller håndball, men for mange er prioritering noe som er knallhardt og det tas ikke alltid høyde for. Egentlig tror jeg det handler om at veldig mange kaller enkle valg for prioritering.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 14:19   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nei og så blir også prioritering fremstilt som noe som er "bare". Det ser jeg også i økonomidiskusjoner her inne.
Det er "bare" for dem som velger mellom ulike kakestykker eller som må velge om ungene kan gå på fotball eller håndball, men for mange er prioritering noe som er knallhardt og det tas ikke alltid høyde for. Egentlig tror jeg det handler om at veldig mange kaller enkle valg for prioritering.

Jeg påstår vel at når prioritering er "bare" er det ikke mye til prioritering, da er vi nede på lett planlegging.

Gammel 23-11-15, 14:26   #29
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Svært mange har dårlig tid kun fordi de planlegger for dårlig eller prioriterer "feil".

Siden jeg nevnte dette med prioritering: Jeg understreker at jeg mente svært mange, men slett ikke alle. Selvsagt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 14:28   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Siden jeg nevnte dette med prioritering: Jeg understreker at jeg mente svært mange, men slett ikke alle. Selvsagt.

Spørsmålet er vel mer hva du mener er å prioritere feil.

Gammel 23-11-15, 14:33   #31
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Spørsmålet er vel mer hva du mener er å prioritere feil.

Det er ingen fasit her, derfor skrev jeg "feil". Det som er riktig prioritering for meg kan være feil for andre.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 14:49   #32
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Har du eksempler på hva som kan irritere deg?

På jobb så har vi alle mye å gjøre, og det er travelt - men noen fremstår "martyraktig" for meg når de "ikke har tid til lunsj" og sørger for å fremstille det på en sånn måte at de har det så travelt og at det nesten er litt synd på dem, og de er så "flinke" liksom. Jeg syns en matpause er viktig og hvis jeg av en eller annen grunn ikke har tid til å spise så ville jeg gjort mye for å ikke flagge hvor travelt jeg har det. For alle har det jo travelt og det handler om prioriteringer mener jeg. Skal vi som legger vekk oppgavene og tar pause få dårlig samvittighet da liksom?

Jeg syns man skal være ærlig i stedet for å bruke dårlig tid-kortet. Nei, jeg har kommer ikke på trening i kveld fordi jeg (insert ekte grunn).

Gammel 23-11-15, 14:53   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

På jobb så har vi alle mye å gjøre, og det er travelt - men noen fremstår "martyraktig" for meg når de "ikke har tid til lunsj" og sørger for å fremstille det på en sånn måte at de har det så travelt og at det nesten er litt synd på dem, og de er så "flinke" liksom. Jeg syns en matpause er viktig og hvis jeg av en eller annen grunn ikke har tid til å spise så ville jeg gjort mye for å ikke flagge hvor travelt jeg har det. For alle har det jo travelt og det handler om prioriteringer mener jeg. Skal vi som legger vekk oppgavene og tar pause få dårlig samvittighet da liksom?

Jeg syns man skal være ærlig i stedet for å bruke dårlig tid-kortet. Nei, jeg har kommer ikke på trening i kveld fordi jeg (insert ekte grunn).

Tenker du da på at man sier "dårlig tid" som eneste forklaring og ikke "fordi det kræsjet med to foreldremøter"? For det er det siste jeg vanligvis hører.
Jeg har forøvrig en jobb hvor man spør "har du tid til lunsj idag"? når man ønsker selskap. Fordi det motsatte er normalen. Jeg synes det er viktig å prioritere pause når man kan, og ikke noe poeng med martyrvirksomhet på det punktet der.

Gammel 23-11-15, 15:08   #34
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nydelig.

"Uff, jeg har så dårlig tid nå, det er altfor travelt!"
"Neinei, nå må du slutte å skryte, prioriter barna dine, det er bare nå de er små, vettu! :streng: "

"Hurra, i dag fikk jeg til å ta en dag fri for å ta med barna på pepperkakebaking!"
"Herregud som du skryter. "

Det skal ikke være lett, ass.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 15:08   #35
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ok. Da forstår jeg.

Jeg tenker nok travelt som noe annet enn jobb. Jobb er liksom det det er. Noen dager travlere enn andre. Men for meg er det fra klokken 16-21 (21.30) som er det 'travle' for meg, og der jeg mer merker at jeg/vi prioriterer annerledes og/eller har andre rammebetingelser.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 15:13   #36
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Enig med Magica.

Hos meg er det jeg som har godt tid ofte mens jeg har inntrykk av at min nærmeste overordnede jobber seg halvt ihjel til tider - uten at det er vilje eller ønsker om å delegere noe som helst. La meg understreke at dette er periodevis og ikke hele tiden.
Dog - litt ydmykende på en måte syns jeg og tenker parallell til en aldri så liten måte å bedrive hersketeknikk på også kanskje?

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-15, 15:13   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nydelig.

"Uff, jeg har så dårlig tid nå, det er altfor travelt!"
"Neinei, nå må du slutte å skryte, prioriter barna dine, det er bare nå de er små, vettu! :streng: "

"Hurra, i dag fikk jeg til å ta en dag fri for å ta med barna på pepperkakebaking!"
"Herregud som du skryter. "

Det skal ikke være lett, ass.

Gammel 23-11-15, 15:20   #38
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Begrepet "har så mye å gjøre" eller "har det så travelt" er i alle fall unnskyldninger jeg kvier meg for å bruke, da sier jeg heller ja eller nei, eller: dette kan jeg fikse i neste uke for da har jeg ledig tid.

Gammel 23-11-15, 15:25   #39
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Enig med Maverick kjenner jeg - veldig enig.

Gammel 23-11-15, 15:25   #40
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begrepet "har så mye å gjøre" eller "har det så travelt" er i alle fall unnskyldninger jeg kvier meg for å bruke, da sier jeg heller ja eller nei, eller: dette kan jeg fikse i neste uke for da har jeg ledig tid.

Jeg skjønner ikke helt grunnlaget, må jeg innrømme. Hvis jeg blir spurt om å være med på et eller annet jeg har lyst til, men ikke kan fordi jeg ikke rekker, er det ikke ok å svare "skulle gjerne, men rekker ikke?" Må man faktisk forklare HVORFOR man ikke rekker? Eller bare "Nei" uten grunn?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.