|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Pusse opp bad selv/godkjenningMannen er snekker og elektriker og fikser alt i huset selv. Nå holder vi på med bad og planen var at han skulle gjøre alt på badet også. Men av diverse grunner ser vi det kan være viktig med godkjent membran på badet (særlig dersom vi skal selge vil vel folk være opptatt av det). Så spørsmålet er: kan man få noen til å legge membranen, mens vi gjør resten av arbeidet inkl flisleggingen? Eller må noen andre ta alt for å gi oss en godkjenning?
![]() |
#2 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse opp bad selv/godkjenningVi gjorde det.
![]() |
#3 |
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
![]() Sv: Pusse opp bad selv/godkjenning
![]() |
#4 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Pusse opp bad selv/godkjenningDet er sikkert bedre å legge både membran og fliser selv. Dere har lov til det. Jeg som fliselegger ville ikke tatt ansvar for membran, og membranlegger vil vel ikke ta ansvar for fliser som er lagt i etterkant. Dermed blir det litt catch 22. Så enten må dere gjøre det selv, og det er ikke veldig kompliserte saker, eller så må dere nok plassere vekk hele jobben.
![]() |
#5 |
![]() Sv: Pusse opp bad selv/godkjenningDekker forresten forsikringselskaper vannskade på bad? Jeg trodde det måtte være en rell vannlekkasje, som i vanndam på gulv i etasjen under. Ikke råte pga dårlig lagt membran. Det er vel heller et reklamasjonsansvar til håndverkerfirma som gjorde jobben det er snakk om?
![]() |
#6 |
~~~~~~~
|
Godkjent av hvem? Ihht byggeforskriften skal våtrom være tett og ha fall mot sluk. Det er ingen krav fra forsikringsselskap eller byggeforskrift mht hvem som skal utføre arbeidet.
![]() |
#7 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Pusse opp bad selv/godkjenningMen om huset selges og vi har gjordt dette selv, og det blir en vannskade; vil forsikring ved salg dekke noe i det hele tatt? Er så usikker! Mannen har pusset opp flere bad og vet hva han gjør, men vil jo at det skal bli slik at det er ok for folk å kjøpe. Ikke at det prises ned i alle fall!
![]() |
#8 |
![]() Sv: Pusse opp bad selv/godkjenningKanskje du kan spørre en eiendomsmegler?
![]() |
#9 |
~~~~~~~
|
Når dere selger må dere dokumentere hva dere har gjort. Plutselige vannskader som oppstår ved rørbrudd dekkes, dvs. vann spruter ut. Det er de usynlige vannskadene som oppstår over tid det ofte blir tvist rundt.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 04-12-15 kl 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Pusse opp bad selv/godkjenningDet står her at så lenge dere sier fra har dere ikke noe ansvar: http://m.dinside.no/841502/helt-tryg...selvbygget-bad |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Pusse opp bad selv/godkjenningVi har akkurat pusset opp badet selv og endte med å leie inn et firma som la membranen. De tok 9000,- og da har vi garanti i 5 år, noe som er viktig for oss da vi skal selge i nær fremtid. Alt annet har vi gjort selv (vel utenom rør og el, men det var ikke så mye vi trengte av det), har passet på å bildedokumentere underveis. Nå har vi et nytt og fresht bad for 50' |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Nå er det noen år siden vi drev på med dette, men jeg mener å huske at membranen måtte legges av folk som var sertifisert for å utføre dette dersom man skulle få noe igjen på forsikring ved vannskade??
![]() |
#13 |
~~~~~~~
|
Det er en frivillig bransjenorm, dvs. en anbefaling og ikke et lovpålagt krav.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 05-12-15 kl 08:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Pusse opp bad selv/godkjenningHvis han er selvstendig næringsdrivende kan det være greit å vite om reglene for uttaksmoms og -skatt, http://www.huseierne.no/hus-bolig/te...-kan-bli-dyrt/
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|