Sv: Må vi forsøke å forstå alt?
Det er innlysende, at ved å forsøke å forstå og å finne bakgrunnen for en eller annen for oss uforståelig og avskyelig handling - vil det være lettere å kunne forebygge at det skjer igjen. Det være seg om handlingen er kulturbetinget, religiøst betinget, politisk betinget osv.
Når det gjelder barnebruder fra (særlig) Syria, så er det informasjon fra svært mange hjelpeorganisasjoner som henviser til de samme faktorene som Fugelli pekte på. I følge organisasjonen CARE er å gifte bort jenter i ung alder ofte tenkt på som en slag beskyttelse mot voldtekt og dermed tap av ære. Det er også en måte for familier å kvitte seg med en økonomisk byrde på, og særlig i flyktingeleire i Jordan har antallet barnebruder over fordoblet seg siden starten på krigen i Syria.
Det sagt, så er dette _nok_ et eksempel på hvor lav kvinners og jenters status er i store deler av verden, og det ER en utfordring på svært mange områder å få slike holdninger til å synkroniseres med samfunn hvor kjønnene er likestilt. Jeg leste nylig en artikkel fra en leir i Jordan, hvor kvinner og menn ble intervjuet - separat. Kvinner tok nesten uten unntak opp temaet med barnebruder som et stort og bekymringsfullt problem. Mennene nevnte ikke dette som et problem overhode....
Jeg burde sikkert være mye mer forståelsesfull og raus og mer Per Fuggeli i svært mange ting, men noen ganger klarer jeg ikke være rund som en ball og glatt som teflon. Jeg blir piggete og firkanta, og klarer ikke være rasjonell og å se det store bildet. Dette er en sånn sak, en sånn sak hvor jeg ser på Storesøster på 14 og gråter ved tanken på at hun skulle være en ting til salgs. Ser på venninnene hennes med barnekropp, og grøsser ved tanken på at sånne små skal føde barn. Føde barn og risikere liv og helse. Jeg leser at en far giftet bort sin 12-åring til en mann på 30, og lurer kanskje på om det var for å beskytte henne mot seksuell utnyttelse? Oh, the irony...