Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor ille synes du det Kari Jaquesson sa, var?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-16, 22:56   #61
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ille synes du det Kari Jaquesson sa, var?

Eg synest det er synd at dette handler om det eine sitatet. Det var i utgangspunktet eit av mange eksempler på ein diskusjonsform som ikkje hang på greip. Denne saken blei publisert før tabloidene slo opp "suge pikk" i overskriftene, men har dessverre blitt redigert. http://www.osloby.no/politikk/Venstr...d-8354104.html Då eg las denne torsdag kveld, stod det at KJ hadde sagt "Du kan jo prøve å [utføre seksuell handling] ti ganger..." Då stod det og at jentene hadde gått etter ein time med verbale angrep, fordi dei reagerte på at dei ikkje fekk komme med svarreplikkar. Det høyrest jo ut som ein svært lite ordentleg og sivilisert debattform, som ikkje gir rom for anna enn etablerte og vedtatte synspunkt. Men sitatet til Jaquesson har blitt tatt ut av samanhengen og blåst opp i overskriftene. Eg synest dette burde dreie seg om den årlege retten til å vere politisk ueinig, sjølv om ein er feministar-diskusjonen, ikkje om det er greit eller ugreit å be folk suge pikk.

At KJ er dronninga av hersketeknikker er ikkje noko nytt, men å gå ut og beklage at desse ungdomspolitikarane var så unge at dei neppe visste kva dei snakka om er jo ikkje verdt stort, når vi først snakker om hersketeknikker.

Samtidig - det er jo eit sikkert vårteikn at dei borgerlige ungdomspartia går på 8. mars-møtet og klager over den breide politiske einigheita blant venstre-feministar. Det burde ikkje komme som eit sjokk...

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.

Sist redigert av nokon : 18-02-16 kl 23:01. Årsak: Redigert: poeng som forsvann
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-16, 22:59   #62
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Hvor ille synes du det Kari Jaquesson sa var?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Dette. Jeg har mer enn en gang selv blitt hånet av feminister fordi jeg ikke feminister på samme måte som dem, og det er trist for saken.
Unge jenter som mener og vil noe skal oppmuntres, ikke pipes ut.

Det er hovedårsaken til at eg kvier meg for å kalle meg feminist.

The glass is refillable.
Gammel 18-02-16, 23:43   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår godt at kvinnelige politikere på høyresiden hvert år kvinner seg opp og bestemmer seg for å gå på parolemøtet og snakke om hvordan de opplever det etterpå. Og ikke bare holder seg unna. Slik jeg gjør.

Gammel 19-02-16, 00:11   #64
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg forstår godt at kvinnelige politikere på høyresiden hvert år kvinner seg opp og bestemmer seg for å gå på parolemøtet og snakke om hvordan de opplever det etterpå. Og ikke bare holder seg unna. Slik jeg gjør.

Ja, og eg tenker på mange måter at det er noko av saken her- kven eig 8. mars?

The glass is refillable.
Gammel 19-02-16, 13:29   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke den der "hehe, det er jo et sikkert vårtegn at høyre/venstredamene syter over at de ikke blir hørt på 8. mars-møtet" er noe mer sjarmerende enn "hehe, det er jo et sikkert vårtegn at feministdamene syter og klager over bikinidamene til H&M".

Gammel 19-02-16, 13:32   #66
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er feminist helt uten å bry meg om hvem som eier 8. mars. Jeg synes det blir en avsporing. Og nå snakker jeg bare for meg sjæl.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 13:33   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke den der "hehe, det er jo et sikkert vårtegn at høyre/venstredamene syter over at de ikke blir hørt på 8. mars-møtet" er noe mer sjarmerende enn "hehe, det er jo et sikkert vårtegn at feministdamene syter og klager over bikinidamene til H&M".

Veldig enig. Jeg blir ganske irritert av den der.

Dersom det faktisk er sånn at kvinner fra høyresiden i politikken kommer på 8. mars-møter fordi de regner med å bli buet ut av debatten, og har tenkt å score billige poenger på dette etterpå, så måtte jo den beste måten å håndtere dem på være å ikke bue dem ut av debatten. For da kan de jo ikke syte etterpå. (I tillegg til at det kanskje kunne komme noe konstruktivt ut av det, såklart!)

Gammel 19-02-16, 13:37   #68
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Dersom det faktisk er sånn at kvinner fra høyresiden i politikken kommer på 8. mars-møter fordi de regner med å bli buet ut av debatten, og har tenkt å score billige poenger på dette etterpå, så måtte jo den beste måten å håndtere dem på være å ikke bue dem ut av debatten. For da kan de jo ikke syte etterpå. (I tillegg til at det kanskje kunne komme noe konstruktivt ut av det, såklart!)

Du er nok verdens klokeste skilpadde.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 13:38   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Eksakt.

Gammel 19-02-16, 13:38   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at det er sånn at kvinner fra høyresiden gjør det i håp om å starte en krangel som de kan gå til media med etterpå, men jeg er helt enig i at det er skikkelig dumt å bite på det agnet. Det er åpne parolemøter (heldigvis!), og da bør de preges av en skikkelig debatt og samtale, ikke hersketeknikking eller sutring om at høyresida prøver å kuppe møtene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 13:41   #71
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå skal ikke du komme her og være løsningsorientert, da. :makan:

Jeg synes det er trist og nedslående og alt annet kjipt at debatt om svært viktige temaer blir så til de grader tabloidisert og fordummet slik at viktige kvinnesaker forsvinner i en evig, og jeg bruker dette ordet med skrekk i blikket, catfight i avisenes kronikkfelt hvor det til tider virker som om det er viktigere å BLI publisert enn HVA som blir publisert.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 14:08   #72
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Kill them with kindness. Usually works for me.

Jeg synes det er trist og nedslående og alt annet kjipt at debatt om svært viktige temaer blir så til de grader tabloidisert og fordummet slik at viktige kvinnesaker forsvinner i en evig, og jeg bruker dette ordet med skrekk i blikket, catfight i avisenes kronikkfelt hvor det til tider virker som om det er viktigere å BLI publisert enn HVA som blir publisert.

Word. Det er det som plager meg i denne saken. Det svekker debatten om og interessen for viktige kvinnerelaterte saker, og det er til skade for samfunnet som helhet. (Og det samme skjer naturligvis på mange andre områder og når det gjelder mange andre temaer også, men det blir jo ikke akkurat noe bedre av den grunn.)

Gammel 19-02-16, 14:18   #73
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jepp.

Og det er ikke til å unngå at media fremstiller dette som en dum kvinnegreie der "kvinner er kvinner verst" og blablabla. Sånn for å undergraven saken ytterligere og fremstille kvinnedagen som en overflødig og meningsløs markering.

Gammel 19-02-16, 15:40   #74
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Nei, ok, det var kanskje litt flåsete sagt. Men det skjer kvar vår, og fleire har sagt det tidlegare i tråden. Eg skulle eigentleg ønske at 8. mars kunne bli meir inkluderande. Og så skjer det same kvart år - derfor tenker eg at det er venstresida sitt altoppslukende eigarforhold til kvinnesaka som burde vore tema, ikkje kva KJ sa og ikkje. Men på den andre sida synest eg det er rart at desse ungdomspolitikarane blir så overrumpla over noko som skjer kvart år.

Eg las som sagt ein av dei tidlege kommentarane i Aftenposten; ein kommentar som hadde fokuset "Er det rom for politisk ueinigheit i feministbevegelsen?" Og dagen etter redigerte dei den ganske saklege og gode kommentaren, så nå handler den og om Jaquesson og å suge pikk. Det er noko med tabliodiseringa av ein viktig debatt som til og med får Aftenposten til å skrive om saken sin. Viss dei hadde latt det stå "[seksuell handling]" ville det oppslaget kunne løfta diskusjonen opp til ein diskusjon om korleis politisk ueinigheit blir håndtert i feministiske miljø.

Men ja, eg reagerer på at ikkje voksne Venstre- og Høgre-kvinner er meir synlege inn mot 8. mars. Og eg stusser over at dei ungdomspolitikarane som møter opp kvart år, blir like overrumpla over at feministbevegelsen her i landet har så klare politiske bindinger. Nettopp fordi det skjer kvar vår.

The glass is refillable.
Gammel 19-02-16, 15:43   #75
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ille synes du det Kari Jaquesson sa var?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg synes ikke det var ille i det hele tatt, og kunne i grunn falt for fristelsen til å si noe lignende selv.

Folk blir for lett krenket nå til dags spør dere meg.

Dette.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 15:47   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vel egentlig ikke ungdomspolitikerne blir så overrumpla da, sånn på de generelle parolemøtene. Men jeg tror nok de ble overrumplet av Kari Jacquesson. Hun er jo som et temmelig ufint godstog når hun blir imøtegått. Dessuten har toenn hennes (og andre problematiske ting på parolemøtene) blitt kritisert av venstresidas politikere (fra bl.a. SV og Rødt) også, så jeg er ikke med på at dette er gjengs for venstresidas feminsime.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 15:48   #77
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Hun bruker jo hersketeknikk her, og det synes jeg er ugreit. Det er jo ikke at Venstrekvinnene mener at prostitusjon i ordnede former er så nydelig, men at alternativet er enda mer fryktelig (gateprostitusjon, vold etc). Og det synes jeg er et synspunkt som kan respekteres.

Nå var det vel helt nylig en forskningsrapport som viste at prostitusjon for det første er redusert med 25 % etter at loven ble innført. Samtidig viste samme rapport at det ikke var blitt mer vold.

Da er det jammen lov til å ta litt tydelige virkemidler i bruk for å understreke nødvendigheten av å beholde loven. Sorry, alle venstredamer som unnskylder unge venstre her nå.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 15:52   #78
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Nenne; man kan jo fint mene hva man vil om sexkjøpslov, uten at det trenger å stå på en parole. For meg er det to helt ulike diskusjoner. a) hva skal vi ha på paroler og b) for eller mot sexkjøpslov.

Gammel 19-02-16, 16:06   #79
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror vel egentlig ikke ungdomspolitikerne blir så overrumpla da, sånn på de generelle parolemøtene. Men jeg tror nok de ble overrumplet av Kari Jacquesson. Hun er jo som et temmelig ufint godstog når hun blir imøtegått. Dessuten har toenn hennes (og andre problematiske ting på parolemøtene) blitt kritisert av venstresidas politikere (fra bl.a. SV og Rødt) også, så jeg er ikke med på at dette er gjengs for venstresidas feminsime.

Rød ungdom gjekk vel og ut og sa at ein ender opp med å ha sympati for dei ein er politisk ueinige med.

Det er kanskje ikkje gjengs for venstresidas feminisme, men det er mange nok av dei som er synlege og høglydte på venstresida som er så ekstreme i både språkform og som og køyrer ein "viss du ikkje er med oss så er du mot oss"-retorikk, på linje med den ein finn på bedehusa på Vestlandet, som gjer at mange yngre feministar vegrer seg for å bruke begrepet i det heile tatt. Det at dette skjer kvart år burde vere diskusjonen, ikkje tabloide overskrifter om at KJ sa p-ordet. Eg synest i alle fall at medievinklinga i denne saken er ei tåpelig avsporing.

The glass is refillable.
Gammel 19-02-16, 16:09   #80
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nå var det vel helt nylig en forskningsrapport som viste at prostitusjon for det første er redusert med 25 % etter at loven ble innført. Samtidig viste samme rapport at det ikke var blitt mer vold.

Da er det jammen lov til å ta litt tydelige virkemidler i bruk for å understreke nødvendigheten av å beholde loven. Sorry, alle venstredamer som unnskylder unge venstre her nå.

Samtidig er det større mørketall nå. Trafficing er eit problem og i Sverige har det vore fleire avdekkingar av bordellar med mindreårige utan nokon som helst kontroll. Det er naivt å tru at Norge er veldig annleis. Så eg meiner at slik statistikk er veldig lite verdt.

The glass is refillable.
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.