Sv: Foreldre lærer barna å mobbe
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Jeg gjør det aldri og det er nok i hovedsak fordi jeg er vokst opp i et hjem der nettopp det ble gjort, hele tiden. I tillegg til det meste annet som stod på den lista. Det var misunnelse og hovmod i skjønn forening og jeg likte det virkelig aldri, for det ble aldri, virkelig aldri, sagt noe positivt. Det var for øvrig ikke bare perifere personer som ble diskutert, men også nære familiemedlemmer, noe som ofte ga oss barna lojalitetskonflikter.
Sånt snakk ga, på tross av at jeg syntes det var ekkelt den gang da, med en masse bagasje som jeg måtte plukke av underveis etterpå. Av typen: "Er dette en (negativ) mening jeg har dannet meg på eget grunnlag eller er det noe jeg har med hjemmefra?". Jeg har gått mange runder med voksenopplæring i så måte.
Jah! Akkurat sånn! Det var helt normalt, alle gjorde det.
Men likevel, det brevet, det fikk piggene ut hos meg, selv om jeg tror jeg virkelig lever som brevet lærer. Men det er noe med tonen, det liksom forlanger med krampeglad skingrestemme at
"ALLE, ALLE. ALLE MÅ VÆRE GLAAADE! OG BLIIIDE!! OG AAAALDRI, ALDRI BLI SURE!!! "