Sv: Dagens dilemma
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Ja, men hvis jeg skal droppe reising pga risiko, så blir det for meg litt "slutte å leve".
Så forskjellige er vi.
Jeg skjønner følelsen, for all del. Men man MÅ spise. Hvis man ikke spiser, dør man. Altså må man spise, sjøl om man risikerer å sette mat i halsen, sjøl om enkelte typer mat medfører noe større risiko enn annen. Man kan sikre seg, ved å sitte rolig og spise, unngå "farlig" mat der det finnes gode alternativer eller spise denne maten under tilsyn av andre. Man MÅ ikke reise til Spania. Derimot må man på jobb og i barnehage, det vil gjerne medføre noe reising, og siden man veit at dette medfører risiko, så sikrer man seg som best man kan. Refleksvest. Se seg for. Best mulig tilgjengelig barnesikring.
Når det er sagt, så har jeg større forståelse for at man tar snarveier med barnesikring i sånne stressa situasjoner langt hjemmefra - det lar seg vel gjerne ikke gjøre å sikre ungene på samme måte som hjemme, når slike seter ikke er tilgjengelig i det hele tatt, og kanskje ikke er vanlig i bruk der man er en gang. Et sete som er 1,5 mil unna er tilgjengelig. En halvtime ekstra. Jeg for min del synes en halvtime av tida mi er en ganske liten pris å betale, sett opp mot (den dog lille) sjansen for at jeg måtte ha levd resten av livet mitt med dårlig samvittighet, og kanskje uten ungen min. Men jeg tenker vel knapt nok aldri "det går sikkert bra!" i noe av det jeg gjør, mer "hva kan jeg gjøre for at dette ikke skal gå til helvete". Kanskje det er der forskjellen ligger.