Sv: Syklist-krenk! Innafor?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Ja, det blir veldig rart hvis man kun reagerer på vitser som berører en selv. Hvis man liker vitser som går på enkeltgrupper bør man tåle det for alle grupper.
Jeg synes det er en veldig grei syretest å bare bytte ut ordet: same, syklist, jente etc med neger eller homo - så kan man etterpå vurdere om det er morsomt. Hadde det vært morsomt om man vitset med (det er vel ingen som på ramme alvor tror dette er en oppfordring til å "ta syklister") at man åpnet døra hver gang man passerte to homofile som holdt hverandre i hendene? Hvis svaret er ja, fint. Hvis svaret er nei, så kan man jo spørre seg selv hvorfor man synes det er gøyere med syklister? Hvilken begrunnelse har man da for seg selv.
Det er en stor forskjell på å hetse en folkegruppe eller en gruppe som egentlig bare har en hobby tilfelles.
Om man skulle gjort en syretest på dette så burde man ikke bytte ut med kvinne/same/homo, men hobbystrikker/rytter/fotballentusiast.
Man kan ikke velge vekk å være kvinne eller same eller homoseksualitet, det er noe man er, og derfor er det verre å bli diskriminert for det. En syklist kan hoppe av sykkelen og gå tre meter så er man ikke en syklist mer. Jeg er jo både bilist og syklist, som de fleste er, fra tid til annen.
Jeg hadde selvfølgelig tatt hets mot sci-fi-fans mye mer rolig enn hets mot kvinner.