Sv: Felles garderobe for gutter og jenter?
Jeg synes det er veldig fint om det er sånn at det er uproblematisk. Min erfaring er dog at enkelte barn utvikler bluferdighet i tidlig skolealder og det er vanskelig å se for seg at det er helt umulig at dette kan være vanskelig for noen av elevene. Jeg synes ikke avsender og hennes form og holdninger skal stå i veien for å i det hele tatt åpne for at dette kan være en belastning for sårbare barn.
Jeg har opplevd at en 1.klassejente ble tatt med inn i skogen og utsatt for overgrep fra klassekamerat (meget uvanlig, heldigvis - men det skjedde med henne), og det finnes ganske mange barn som opplever at kroppen krenkes. Er det utenkelig at å dusje med motsatt kjønn, selv om det er voksne tilstede og alt går for seg i trygge rammer, kan oppleves annerledes for disse barna enn for barn som ikke har slikt i baggasjen? Jeg vet at små jenter med litt overvekt kan være sjenerte fordi de får "pupper" lenge før puberteten - dette er det vanskelig om klassevenninner kommenterer, og kanskje enda mer sårt om guttene i klassen ser og kommenterer?
Jeg vet ikke selv, og har ingen erfaring med dette. Men jeg føler meg ikke sikker nok til å være helt kategorisk på at dette er upoblematisk for alle selv om jeg i synes det er fint om det var sånn.