Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når får barn barbere leggene sine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-16, 19:36   #21
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får barn barbere leggene sine?

Men HAR hun masse hår på leggene? Hvis hun ikke har det, og bare vil være "voksen", så hadde jeg virkelig prøvd å utsette det. Jeg angrer fortsatt på at jeg ble påvirket av venninner til å barbere leggene da jeg var 19-20. Før det hadde jeg bare såvidt synlige små lyse dun. Det ble mer da jeg begynte å barbere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 21:29   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare barbering som er greia, altså? Selv vokser jeg stort sett, bortsett fra litt oppfriskning med høvel gjennom sommeren. Jeg syns det er mye mer behagelig at det som kommer ut er myke dun, enn stubb, og det blir mindre akutt å ta det med en gang det er noe der.

Gammel 05-06-16, 21:56   #23
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men HAR hun masse hår på leggene? Hvis hun ikke har det, og bare vil være "voksen", så hadde jeg virkelig prøvd å utsette det. Jeg angrer fortsatt på at jeg ble påvirket av venninner til å barbere leggene da jeg var 19-20. Før det hadde jeg bare såvidt synlige små lyse dun. Det ble mer da jeg begynte å barbere.

Me too. Fikk beskjed av venninne om at jeg MÅTTE barbere leggene før jeg gifta meg, og da gikk det fra lyse dun til svarte hår.

Ellers: mine 11-åringer har ikke bedt om å få gjøre det, og med mindre det er en mørk skog hadde jeg sagt nei.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 21:57   #24
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Helst aldri - men selv om jeg synes det er tåpelig at man skal fjerne hår på leggene, så har jeg ikke tenkt å overføre det til datteren min. Hun må få gjøre som hun vil, men hun er jo oppvokst med en mor som kun fjerner hår på leggene i sommersesongen - og da fordi jeg ikke vil at andre skal synes jeg er ekkel og kommentere det til barna mine - så det er vel ikke sikkert hun er først ute i klassen.

Gammel 05-06-16, 22:00   #25
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke jeg var spesielt gammel, kanskje 4-5 klasse, da jeg fikk kommentaren "wow, jeg visste ikke at jenter kunne ha SÅ mye hår på leggene" fra en gutt i klassen, i svømmeundervisningen. Det er nok bare et tidsspørsmål før jentene mine får samme kommentar.

Gammel 05-06-16, 22:01   #26
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Er det virkelig det å "være voksen" som styrer de fleste tenåringene på dette, eller er det det motsatte...at det å gå mot det å bli voksen har sine baksider?

Jeg er fullstendig klar over at hårvekst ER en naturlig del av livet, men i min verden så ble det heldigvis innafor å faktisk ta vekk hårene. Det ble like naturlig for en dame/jente å ta hårene på leggene og under armene, som for en mann å ta skjegget.

Noen menn vil ha skjegg, andre ikke, og det har i alle tider vært fritt frem velge. Så hvorfor ikke det samme valget for en dame?

Jeg selv begynte å barbere leggene høsten etter konfirmasjonen. Jeg hadde frem til da relativt kraftig og mørk hårvekst, noe jeg egentlig ikke hadde tenkt så mye over. Så brakk jeg foten, og gikk med gips i nesten 3 mnd, og den urskogen som åpenbarte seg da jeg tok av gipsen, den var skremmende

Jeg var klar over at dette ville på sikt falle av og normalisere seg, men vi skulle i bryllup og det var helt uaktuelt for meg å gå med denne skogen til en finkjole. Virkelig. Så da ble det barbering, og siden har jeg fortsatt med det. Mest på sommeren, men jevnlig hele året.

Jeg tar også under armene og bikinikanten (++). For utseende ja, helt klart, men ikke fordi at alle andre gjør det. Jeg har kraftig hårvekst både her og der, og jeg trives ikke med det.

Så det at barna mine også ser på dette som noe som er i veien og skjemmende, til tross for at det er aldri så naturlig, det synes jeg er helt ok. Jeg vil ikke tvinge jenta mi til å ha hårete legger fordi det er naturlig, samtidig som jeg sier til gutten at det er helt ok å ta skjegget, fordi at det er helt opp til hver enkelt mann om de vil ha skjegg eller ei...

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 22:27   #27
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Har barnet sjenerende hårvekst synes jeg det er helt greit å barbere. 04 her gjør det innimellom.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 22:28   #28
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det bare barbering som er greia, altså? Selv vokser jeg stort sett, bortsett fra litt oppfriskning med høvel gjennom sommeren. Jeg syns det er mye mer behagelig at det som kommer ut er myke dun, enn stubb, og det blir mindre akutt å ta det med en gang det er noe der.

Du vil slå et slag for at elleveåringer skal vokse leggene?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 22:33   #29
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Usikker. Jeg har jo jente som er like gammel. Å barbere leggene er noe hun ikke har spurt om enda, men at kropp og utseende er viktig for henne er det ingen tvil om. Jeg vil neppe nekte henne, tror jeg, all den tid hun ser ut som en 14-15 åring kroppslig.

Gammel 05-06-16, 22:40   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Du vil slå et slag for at elleveåringer skal vokse leggene?

Nei. Men når det blir aktuelt og en diskusjon, så heller voksing enn barbering. Det er mindre "irreversibelt" også (store hermetegn). Når man først begynner å barbere har jeg inntrykk av at det er vanskelig å slutte, siden det kommer stubber opp igjen. Når jeg vokser så gjør det meg lite om det vokser ut mellom hver gang. Men når jeg har barbert...

Gammel 05-06-16, 22:50   #31
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg er veldig individuelt, Poly. Jeg har så lite hårvekst at for meg holder det å barbere en eller to ganger i uka i sommerhalvåret, om vinteren enda sjeldnere, og det tar meg sånn ca to minutter å gjøre det. Får ikke bedre resultat av å vokse, må bare vente lenger mellom hver gang, med tilhørende stubb. Så det at voks er bedre enn barbering er ingen universell sannhet.

Gammel 05-06-16, 22:51   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det har for øvrig aldri kommet opp her. Snart 12-åringen er generelt veldig lite kroppsbevisst.

Gammel 05-06-16, 22:53   #33
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tiåringen min er ganske kroppsbevisst, men kunne ikke brydd seg mindre om hår på leggene. Men om hun kommer til meg om et år eller to og vil barbere leggene så tror jeg faktisk at jeg hadde sagt ja. For meg vil det være lettere å godta barbering av legger enn sminke (som heldigvis heller ikke har kommet opp).

Gammel 05-06-16, 22:54   #34
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har så lite hår at voksen ikke vil ta. Har prøvd to ganger, dårlig resultat. Jeg tar kanskje leggene 1 gang i måneden med epilator i sommermånedene eller noe sånt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 22:54   #35
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sikkert individuelt, ja. Men jeg var litt overrasket over at det var så overveldende flertall for barbering her.

Gammel 05-06-16, 22:55   #36
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det tror jeg er veldig individuelt, Poly. Jeg har så lite hårvekst at for meg holder det å barbere en eller to ganger i uka i sommerhalvåret, om vinteren enda sjeldnere, og det tar meg sånn ca to minutter å gjøre det. Får ikke bedre resultat av å vokse, må bare vente lenger mellom hver gang, med tilhørende stubb. Så det at voks er bedre enn barbering er ingen universell sannhet.

Og har man ganske mye hår gjør det j****g vondt! Aldri mer!

Sånn for å svare på spørsmålet så tror jeg at mine jenter vil få lov når de ber om det selv. Så fremt det faktisk er et reelt behov da.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 23:25   #37
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at for en lys 11-åring med sparsomme dun er det for tidlig. For en som er mørk og har masse hårvekst så er det kanskje innafor.

Selv har jeg sparsomt med hårvekst på leggener at et par dra med høvelen på leggene to ganger i uken holder lenge, samme med under armene. Der holder det nok enda lengre. Ikke er det mørke hår heller. Og det er ganske mystisk for jeg har mye mørke hår på armene (som jeg barberer, men begynte ikke med det før jeg var over 30, minst) og har tykt mørkt hår på hodet.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 23:27   #38
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Selv har jeg sparsomt med hårvekst på leggener at et par dra med høvelen på leggene to ganger i uken holder lenge, samme med under armene.

To ganger i uka? Er det sparsom hårvekst på leggene? Jeg barberer mine én gang i året, sånn før sommersesongen. Jeg kunne nok latt være også, egentlig.

Gammel 05-06-16, 23:32   #39
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

To ganger i uka? Er det sparsom hårvekst på leggene? Jeg barberer mine én gang i året, sånn før sommersesongen. Jeg kunne nok latt være også, egentlig.

:misunnelig:

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 23:33   #40
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

:misunnelig:

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.