Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ting som irriterer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-16, 21:54   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting som irriterer

Neh, kan ikke se at det er negativt for språkutviklingen, hvorfor skulle det være det?

Men det høres jo dumt ut. Jeg har så godt som sluttet. Men det hender fortsatt det kommer en "kom og gi mammaen din en kos!!" Eller "såså, det går bra, mamma passer på". Går vel over etter hvert, tenker jeg.

Gammel 07-08-16, 22:35   #2
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

... Men det høres jo dumt ut. ...

Nå har jeg selv for lengst sluttet å omtale meg som Mamma overfor avkommet, men jeg kan ikke si at jeg synes det høres dumt ut. Det tror jeg aldri jeg har tenkt.

I dag irriterer alt støvet som kom på verandaen etter tre uker ferie, mens byggherren på nabotomta hadde steinknuseri. (Og det gleder meg hemningsløst at jeg i hvert fall i tre uker slapp støyen).

Strå er ikke aktiv  
Gammel 07-08-16, 22:50   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Nå har jeg selv for lengst sluttet å omtale meg som Mamma overfor avkommet, men jeg kan ikke si at jeg synes det høres dumt ut. Det tror jeg aldri jeg har tenkt.

Det har jeg heller aldri tenkt. Jeg reagerer ikke engang på det. Jeg tenker at det får være opp til hver enkelt hva de vil omtale seg selv som, og har ingen tro på at hvordan man omtaler seg selv skulle være hemmende for barn på noen som helst måte.

Gammel 08-08-16, 00:43   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, de fleste lærer vel å snakke, før eller senere.

Det er vel noe med at for de aller minste, som så vidt har begynt å få et språk, er begrep som mamma, "sitt eget navn" etc lettere å forholde seg til enn "jeg" "du" etc, som jo skifter etter hvem som bruker dem. Derfor blir det mer naturlig å kalle seg selv mamma, og tiltale barnet med navnet sitt, på det stadiet. Så blir det vanligvis naturlig å slutte med det når barnet har kommet langt nok i utvikling til å skjønne greia med "jeg"-et . Men for noen blir det en vane, en kosete og kjærlig måte å snakke på, som man fortsetter med.

Tror ikke det er verre enn irriterende for folk rundt, og muligens flaut for barnet når det når en viss alder. Språkutviklinga går trolig sin gang uansett, hvis barnet er normalt stimulert på andre måter. Når jeg reagerer på at det blir gjort i tilfellet fjerdeklassingen jeg kjenner, er det fordi det kommer som en del i ei rekke av andre områder, hvor dette barnet behandles som mye yngre enn det er, av sine foreldre.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:47.