Sv: Reise til Saudi-Arabia - hva må jeg tenke på?
Da er Saudi turen over og kort oppsummert gikk det egentlig ganske greit.
Jeg hadde med meg abaya i håndbagasjen, men da jeg kom til flyplassen i Dammam så jeg at alle de andre ikke arabiske kvinnene bare hadde vanlige klær på, så jeg tok den ikke på.
I køen gjennom immigrasjon ble kvinner vinket frem og de så litt rart på meg da jeg sa at mannen jeg reiste sammen med (kollega), ikke var min mann. Det skapte allikevel ingen problemer.
Det eneste jeg opplevde som problematisk på turen var at jeg ble nektet adgang til hotellets treningsfasiliteter - de var kun for menn 
De hadde et tilbud for kvinner også, men det var utenfor hotellets regi og hadde dårlige tredemøller (virket ikke til å være ment å løpe på) og håpløse åpningstider (hvem kan vente til 10 om morgenen med å trene, da er man jo på jobb...). Dette stod ikke nevnt i hotellinformasjonsmappa som lå på rommet, så jeg kommer til å klage 
På kundemøte hadde jeg ingen problemer. Det var en mann som ikke håndhilste på meg, men det var jeg forberedt på da jeg har opplevd det tidligere med ekstremt konservative muslimer. Det hjalp sikkert at en av lederene hos kunden var en vestlig kvinne.
Det som overrasket meg mest var at både denne kvinnelige lederen og en amerikansk leder som vi snakket med, syntes det var helt topp å bo der. Det kan jeg ikke fatte at man kan synes. Hvordan kan man ønske å bo i et land med et slikt kvinnesyn?
Sånn ellers fikk jeg litt samme inntrykk som Palmen fortalte om; det er ikke det at de respekterer kvinner - de forutsetter bare at de skal oppføre seg som man gjorde i steinalderen.
|