|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim
Noen ganger blir jeg litt usikker når jeg ser hva man kan få inn av ulike elever, og hva slags jobb man som lærer må gjøre for å få ungen på mer riktig spor. I tillegg forventer nærmest en del foreldre at vi skal ta over deler av oppdragerrollen. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
awesom
|
Jeg skal ikke si noe om SFO, for der jobber jeg ikke. Men det er tross alt snakk om relativt få timer i uken.
|
|
|
#63 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimSFO har gjerne én utdannet leder pr base og resten er enten ufaglærte eller barne- og ungdomsarbeidere, etter min erfaring.
|
|
|
#64 |
|
Guardian of the galaxy
|
Men å være ufaglært er ikke ensbetydende med å være uopplyst og kjønnsdiskriminerende, altså.
|
|
|
#65 |
|
|
Jeg har inntrykk av at de fleste steder er de ansatte, også de ufaglærte, fulle av kunnskap og omsorg. De gangene jeg har følt noe har vært helt uholdbart i barnehagene, både der sønnen min gikk og der jeg selv jobbet, har det vært snakk om pedagogiske ledere som har hatt liten evne til å.omsette teori til praksis eller se forbi teorien når barnets behov har vært annerledes enn forventet. Så selv om jeg også synes det burde vært faglærte som i hovedsak jobber i bhg/sfo, synes jeg det er unødvendig kjipt med sånne kommentarer. Jeg studerer forøvrig lærerutdanning med flere, som etter vi nå har fullført tre år, har holdninger tilsvarende «kjønnsdelt sfo er bra».
|
|
|
|
#66 |
|
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimForøvrig mener jeg at dersom man skal ha aktiviteter kategorisert som «rolig» og «aktivt» er det de «bråkete gutta» som burde sendes på de rolige aktivitetene og de «stille jentene» som burde oppfordres til å herje i gymsalen.
|
|
|
|
#67 |
|
Personlig pessimist
|
Det er jeg helt enig i . I barnehagen vår, som vi for øvrig har greit antall pedagoger, blir stadig "de bråkete og aktive guttene" oppfordret til å søke på friluftsavdelingen. Mens jeg kjenner folk med motorisk svake jenter, som bare ville sitte i en krok og perle dagen lang, som aldri ble oppfordret til det. Disse jentene kunne hatt veldig godt utbytte av friluftsavdeling.
|
|
|
|
#68 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Nja. Hvis det er aktiviteter man skal melde seg på selv, så tenker jeg det er greit å få velge selv. Så kan man heller utfordres litt ellers.
|
|
|
|
#69 |
|
|
Selvfølgelig, men nå snakket jeg jo om aktiviteter man ikke skal melde seg på, men som blir valgt for en, eller når de skal veiledes i valgene.
|
|
|
|
#72 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg var en stille, perlende, tegnende, lesende jente, og er veldig glad jeg ikke ble presset inn i noen herjete aktiv friluftsgruppe da jeg var barn, også på fritiden (som jo SFO skal være). Det var evig nok med de obligatoriske gymtimene, turene og utetimene (og bursdager, ikke minst
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 01-09-16 kl 10:01. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimDet er flott at SFO har tilbud både om perling og herjing, men det er latterlig å kjønnsinndele på denne måten. Hos oss får alle det samme tilbudet og kan melde seg på etter interesse, ikke etter kjønn. Dette burde være selvsagt på alle skoler. I dette konkrete tilfellet hadde jeg garantert troppet opp på skolen prompte og gitt uttrykk for min mening. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Semiaktiv
Enig.
|
|
|
#75 |
|
Semiaktiv
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimMen i rettferdighetens navn, jeg tror ikke noen her har sittet og tenkt ut at det er lurt å separere gutter og jenter og gi dem kjønnstilpassede aktiviteter. Jeg ser for meg at noen har funnet ut (kanskje etter innspill fra elevene selv) at fjerdeklassingene skal få lov til å ha gutteklubb og jenteklubb en time i uka. Deretter har de, innad i de to gruppene, og uavhengig av hverandre, bedt elevene å komme med forslag til hva de skal bruke denne timen til. Også har elevene selv hatt disse ideene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 01-09-16 kl 10:44. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimUavhengig av om det er blåst ut av proposjoner eller om det bare er 1 time i uka, så mener jeg at skoler/barnehager/SFO må ha et såpass bevisst forhold til slike saker at de ikke legger opp til at noen barn føler at de holdes utenfor. Eller at de sementerer kjønnsroller.
|
|
|
#77 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimLille*My: Det har hele tiden vært klart at dette bare er en liten seanse en gang i uka, men hvorfor må det være kjønnsdelt? Jeg mener at de helt fint kan gi disse to tilbudene, men at ungene selv må ha muligheten til å velge. Jeg vil tro at det ville blitt svært kjønnsdelt allikevel, men de hadde hatt et valg.
|
|
|
|
#78 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimNår de har hatt det i 10 år er det ikke bare et innfall av elevene. Det er systematisert. Når barna vet at foregående kull har hatt jente- og gutteklubb vil de naturligvis ønske det, særlig om de ikke har fått alternativer eller problematisert valget. På vår SFO er det 4. klasseklubb. Selvfølgelig vil alle være med på det. Men det er aldersbetinget, og betyr bl.a. at fjerdeklassingene får mye mer frihet og selvbestemmelse ( de kan bl.a. selv bestemme om de vil være ute eller inne). |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Semiaktiv
Ja, jeg er helt enig i dette altså. Bare følte for å nyansere det hele en smule, for jeg føler det har blitt presentert i media som om det er dette opplegget SFO på denne skolen kjører i høst.
|
|
|
#80 |
|
Glamorøs
|
Men man trenger jo ikke unngå alle guttene fullstendig, bare de tre. Det hadde vel løst seg ganske greit om man satte opp alle de samme aktivitetene, også kunne ungene melde seg på i kryss og tvers. Det gjorde vår SFO/AKS. De hadde sløydgrupper, dansegrupper, kor, korps, disco, perling (som for øvrig var full av gutter som laget retropixelart), turgrupper, etc. etc.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|