Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vognmafiaen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 22:03   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vognmafiaen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns ikke det er sammenliknbart med designmøbler. Hadde man byttet ut designmøblene sine hele tiden, selvfølgelig. Jeg syns ikke det er verken prisen eller merket på vognene som er viktig. Om noen føler en dyr vogn dekker alle deres behov så har jeg ingenting med å kritisere det valget. Akkurat som jeg syns det er frekt å se ned på meg fordi jeg har valgt en Teutonia og umatchende Björn Borg-stelleveske (sjarmerende beskrevet som "badeball på styret" av vognmafiaen). De dekker nemlig mine behov.

Det jeg reagerer på er å kjøpe nye vogner og tilbehør hele tiden, det syns jeg representerer en bruk-og-kast kultur jeg ikke er tilhenger av. Jeg hadde reagert like kraftig, kanskje kraftigere, om noen byttet designermøbler like ofte. Eller Ikeamøbler for den saks skyld. Det er altså ikke pris og merke som er problemet, men forbruket.

Jeg ser absolutt poenget ditt, men derfor tok jeg også med eksemplet med designmøbler, fordi ja, de vil bruke det som argument at de ikke bytter ofte, det har samlerverdi og bla, bla,bla. Vel, jeg kjenner et par ganske kjente interiørkonsulenter i Norge. Hjemmene til begge er tipp, topp og det er mye design. Dyr design, som er for dyr å kjøpe i Norge, og derfor importeres fra utlandet, og den selges videre så snart trendene tilsier fornying - bruk og kast likefullt altså. Men han ene av de to jeg kjenner, kjører ikke bil, og han pusser gjerne opp eldgamle møbler kjøpt på auksjon for en slikk og ingenting i TILLEGG til sin genuine interesse for dyr design. Han gjør altså "opp for seg" på andre måter.

Slik er det vel for de fleste av oss, eller er vi alle så utrolig overlegne at vi ikke ser våre egne "feil"? Jeg skrev et eksempel vedr. kaffetrakter kontra kaffemaskin tidligere i denne tråden. Det er vel bruk og kast om noe! Hvem har kaffetrakter i dag? Helt feilfrie brukbare kaffetraktere kastes i stort monn (jeg nekter å tro at mange selger videre en kaffetrakter...) for å erstattes med nye fancy kaffemaskiner i tusenvis-av-kroner-klassen. Hvorfor? For å tilfredsstille et behov vi har skapt oss selv, for for 20 år siden visste vi knapt nok hva en kaffemaskin var, langt mindre hva en barista var.... Det var mer enn bra nok med ALI og Coop-kaffe.

Jeg tror flere av oss har ugler i mosen hva gjelder forbruk, og hva andre vil betrakte som bruk og kast, men noen ganger lukker vi øynene for oss selv og er flinke til å kaste oss over og kritisere andres mentalitet og forbruk. Det tror jeg man skal være ørlite grann forsiktig med i materialistiske Norge.

Gammel 25-06-07, 22:06   #2
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hvem har kaffetrakter i dag?

Ganske mange, vil jeg tro. De fleste i min omgangskrets har trakter, og ikke kaffemaskin.

Gammel 25-06-07, 22:20   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Ganske mange, vil jeg tro. De fleste i min omgangskrets har trakter, og ikke kaffemaskin.

Tror knapt jeg kjenner noen med kaffemaskin.

Gammel 25-06-07, 22:22   #4
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

De fleste jeg kjenner har også trakter. Jeg ønsker meg kaffemaskin, og siden jeg er storforbruker av presskanner (jeg har en tendens til å knuse kolben) så er det vel snart mer miljøvennlig å kjøpe en kaffemaskin.

Sist redigert av Gaia : 27-06-07 kl 22:00. Årsak: Kan ikke stave. :sukk:
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 23:05   #5
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg drikker ikke kaffe. *bare barnet*

Gammel 25-06-07, 23:09   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Jeg drikker ikke kaffe. *bare barnet*

Ikke jeg heller. Kakao er jo my-ye bedre

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 00:09   #7
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Nei, der kan du se gitt! Ingen med 2 barnevogner heller? Eller 2 fjernsyns-apparat?

Gammel 26-06-07, 00:11   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, der kan du se gitt! Ingen med 2 barnevogner heller? Eller 2 fjernsyns-apparat?

Jeg tror ikke jeg i farten kommer på noen jeg kjenner som har to fjernsynsapparater, men derimot kjenner jeg mange som har mer enn to PC-er. (Sånn for å starte min helt egne avsporing. )

Gammel 26-06-07, 00:14   #9
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Fjernsynsapparater hørtes da ganske vintage ut. Eller er det ikke lov å si tv?
Starter min egen avsporing jeg, padda

Gammel 26-06-07, 00:17   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

min kristendom vil jeg ikke diskutere den heller.

Vet du, da syns jeg du skulle la være å dra det inn i diskusjonen. Spesielt når det virker som du bruker det som en unnskyldning og påskudd til å kunne si og gjøre hva du vil. Som alibi. Du er nemlig kristen, og full av nestekjærlighet, var det det du mente? En skulle nesten tro at du i din egenskap som kristen evnet å se at å ta vare på naturen vil gagne din neste?

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

så her sitter dere å diskuterer slikt. dette med økologisk mat er jo blitt en sånn hipp og moderne sak det også da. har det ikke?

Ja, det er selvsagt bare derfor vi har kastet oss på den bølgen. For å være hipp og moderne.

Samme her.

Gammel 26-06-07, 02:38   #11
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ikke jeg i farten kommer på noen jeg kjenner som har to fjernsynsapparater, men derimot kjenner jeg mange som har mer enn to PC-er. (Sånn for å starte min helt egne avsporing. )

2- to- PC-er!!!!??? Det er hakket verre enn to fjernsynsapparater, og dersom man har 2 PC-er bør man i hvert fall holde seg for god til å ha kaffemaskin, bil eller Bugaboo. Ja,to PC'er bør vel egentlig føre til at man får midlertidlig flyforbud, og en rimelig tilleggsstraff bør være at man sykler til jobben - uansett vær.

Gammel 26-06-07, 07:39   #12
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å for ein strålande morgon! Nå har jeg ledd meg igjennom flere sider som kom til etter at jeg logget av i går. Nå kommer jeg for seint på jobben.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 07:40   #13
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

2- to- PC-er!!!!??? Det er hakket verre enn to fjernsynsapparater, og dersom man har 2 PC-er bør man i hvert fall holde seg for god til å ha kaffemaskin, bil eller Bugaboo. Ja,to PC'er bør vel egentlig føre til at man får midlertidlig flyforbud, og en rimelig tilleggsstraff bør være at man sykler til jobben - uansett vær.

Atte gjelder det fritak hvis man må ha mange PC på grunn av jobb? Eller bør jeg sporenstreks begynne å gå til jobb

Tar banen til vanlig.

Sist redigert av Føniks : 26-06-07 kl 07:47.
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 09:24   #14
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Beklager å måtte skuffe deg, men nei. Men jeg har kanskje en spesielt sær omgangskrets hvor ingen er spesielt materialistisk orienterte.

(Når jeg tenker meg om så har jo jeg to vogner - en til hvert barn.)

Gammel 26-06-07, 00:07   #15
Elin

Elin sin avatar

Standard

....og sikkert en god del av dem som har vogndilla også vil jeg da anta? Samt at en del av de som IKKE har vogndilla har en fancy dyr kaffemaskin som man strengt tatt ikke trenger.

Gammel 26-06-07, 08:15   #16
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

....og sikkert en god del av dem som har vogndilla også vil jeg da anta? Samt at en del av de som IKKE har vogndilla har en fancy dyr kaffemaskin som man strengt tatt ikke trenger.

Vogndillafaktoren glimrer nok med sitt fravær i min omgangskrets. Jeg tror nesten jeg ruler "på toppen" der, med min Emmaljugna Duo Edge.

Gammel 26-06-07, 08:32   #17
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vogndillafaktoren glimrer nok med sitt fravær i min omgangskrets. Jeg tror nesten jeg ruler "på toppen" der, med min Emmaljugna Duo Edge.

Jeg kjenner jeg har lyst til å bli en del av nettverket ditt. :flørter:

Gammel 26-06-07, 08:39   #18
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg kjenner jeg har lyst til å bli en del av nettverket ditt. :flørter:

Gammel 26-06-07, 09:25   #19
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hvem var det som nektet å spise pålegg på tube igjen, i den Iset-tråden om sære matvaner?

Det smaker virkelig ikke godt med pålegg fra tube, og dessuten, det kan det umulig være miljøvennlig med alle disse tubene.

Velkommen til Tartex, jeg tror jeg likte navnet bedre før jeg fikk vite hva det sto for, men innmeldingsgrunnen veier opp for det.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:11   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik er det vel for de fleste av oss, eller er vi alle så utrolig overlegne at vi ikke ser våre egne "feil"?

Nei, absolutt ikke. Jeg har f.eks. tonnevis med sko jeg egentlig ikke trenger. Mye kjøkkenutstyr og mye snodig nips. Jeg trenger strengt tatt ikke flamingolysrankene mine heller.
Men jeg prøver å være meg selv bevisst, som jeg skriver i en annen tråd om nettopp eget forbruk her inne, og gjør mitt beste for å tenke meg om både en og femten ganger før jeg gjør nye innkjøp. Ikke alltid jeg lykkes. Nå flyr jeg forholdsvis lite, men kommer tli å ha store problemer med å "legge fra meg" årlige turer til USA, Afrika og andre land for å spare miljøet.

Men jeg lener meg ikke tilbake og sier at "sånn er det bare, alle må få gjøre egen valg, jeg bestemmer selv" når det potensielt går utover mine og dine barn, i fremtiden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avsporing, klassiker, krangling, vognmafia, økologiske rødbeter

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.