Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing
Som nevnt her så gjelder jo dette også i Bergen, dyre bompenger dager med høy forurensing. Personlig synes jeg det er bedre enn datokjøring, for da har man et reelt valg dersom man vurderer det slik at man må kjøre. Ja, dyrt, men man kan likevel kjøre uten å risikere bot.
Det jeg synes er merkelig er at de setter i gang et slikt tiltak uten å forhøre seg med buss-selskapet om det er gjennomførbart. De har uttalt at de har ikke ekstra sjåfører eller busser å sette inn i trafikk.
Selv begynte jeg som kollektivreisende i januar i år. Det var økte bompenger i rushen som gjorde at jeg valgte å gi det et forsøk. Jeg skal innrømme at det er litt styrete. 2-3 busser for å komme meg hjem, 30-45 min lengre tid hver vei. Nå er jeg i bilen igjen for en periode (grunnet helse)
Målet mitt er at fra januar igjen er jeg i gang igjen med buss. Jeg innser at jeg er i målgruppen for å la bilen stå til jobb nå som ungene er blitt store. Og jeg må legge bort tanken om at det er styrete og heller fokuserer på det positive.
|