Sv: Følelsen av fattigdom
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Det du ikke skjønner her Lisa, er at det ikke er reell fattigdom som blir kritisert, det er om det er et spesielt godt eksempel på reell fattigdom når man føler seg fattig fordi man er eneforsørger, vil bo i et av de dyreste strøkene i byen, og ha ungen på privatskole.
Poenget er den rene fordømmelsen i denne tråden over hva denne "dumme" kvinnen gjorde med å ta dette valget. Jeg spør igjen: ville det vært samme unisone fordømmelsen hvis hun var en somalisk alenemor som flyttet for å gi barnet sitt det hun mente var bedre oppvekstmiljø? Jeg tipper at da ville det være full forståelse for det valget hun gjorde, da ville det nok være mye letter å si at hun gjorde det av hensyn til barnet. Fullt forståelig. Hvorfor er det slik?
Så reagerer jeg også som kvinne, på at ressurssterke oppgående kvinner dømmer valg andre "mindre ressurssterke" kvinner tar - særlig når det gjelder et valg som antakeligvis gjelder noe hun tror er best for barnet sitt.
Men det skal jo ikke være lett. Og det er jo tross at av sine "egne" man skal høre det.