Sv: I lys av vogntråden - forbruk
Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.
Det jeg husker fra artikkelen (jeg har den ikke foran meg nå) så lød det noe som: det er jo bare helt håpløst å arve vogn/kjøpe brukt. Etterfulgt av noe som lød som "hvorfor velge Opel når man kan velge Rolls Royce?"
Da spør jeg igjen, for det ser ikke ut til at du forstår hva jeg mener:
Er det feil at de ordla seg på denne måten? Jeg ser at de for enkelte (som ikke velger å se humoristisk eller ironisk på det) kan virke arrogante med slike uttalelser, men hva så?
Hva er forskjellen på å si hvorfor kjøre Opel når man kan velge Rolls Royce, kontra å fortelle andre hvor dårlig kvalitet det er på en Cubus-parkdress kontra en Reima Tec-dress på et forum på nettet eller blant en gjeng i barselklubben på café?
Eller for å gå til en tråd som ligger ferskt i minne. Den med bøker.... :leter, leter,leter:
http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=17141
Folk innrømmer gladelig at de har metervis på metervis, tusenvis av bøker. Bøker som har kostet titusener av kroner, bøker som har gjort stort innhogg på skogen i form av papirproduksjon. Overforbruk og innkjøp av bøker er kanskje mer PK enn annet?
Ingen fniser i denn tråden, ingen synes de med bøker er teite eller rare som kan oppbevare og samle bøker, som i tillegg absolutt er med på å ødelegge miljøet. Ingen snakker om det, men mange forteller oss hvor stygt og tomt et hjem uten bøker er. Andre tydeligvis aksepterte grunner for over-forbruk er helt ok.
"Gubben leser masse og bestiller bøker i hytt og gevær."
"Jeg har syv banankasser med bøker hos mamma."
"Jeg synes det er underlig at folk kan leve et godt liv uten bøker. Bokløse hus virker tomme."
"Vi har uhorvelig masse bøker av mange slag, og masse bokhyller. Jeg er glad i bokhyller"
"Jeg har mange flere bøker enn jeg egentlig har bruk for"
"Vi har masse bøker. Vi har 2 bokhyller i stua, 1 bokhylle på barnerommet og loftet er overfylt av bøker."
"Vi har mengder med bøker. Har satt av et rom i huset til bibliotek, men der er det fullt. Soverommet vårt har også en vegg full av bøker. Vi har stort sett skjønnlitteratur, samt rundt 3 hyllemeter med barnebøker.
Hus uten bøker virker tomme"