Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Mener du at fravær av kristen formålsparagraf representerer religionsnøytralitet?
Ser du ikke på kristendom som en religion?
Det kan umulig være ukjent for deg at skolen har en kristen formålsparagraf som sier noe sånt som at:
"[o]pplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane."
Vi kan ikke gjøre noe med den enkelte skole og den enkelte lærers formidling av dette, men jeg syns vi burde fjerne oss helt fra å referere til kristen i formålsparagrafen, og at KRLE bør endres tilbake til RLE med føringer på en objektiv undervisning.
I stedet for å hersketeknikke deg frem til at dette er meninger som er styrt av at mine følelser for humanismen er sterkere enn mine følelser for gud, så hadde det være interessant om du kom med noen ordentlige argumenter som legitimerer opprettholdelse av formålsparagrafen slik den er i dag.
|