Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Dine litterære helter

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-06, 00:13   #1
teia
Pirkete

teia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Jeg vil også være Modesty Blaise! Ikke minst fordi hun er den eneste kvinnen som gir min mann våte drømmer - bortsett fra meg, da. :naiv:

Helten er Harry Hole. Gjerne den edru varianten. Imidlertid har også jeg så smått begynt å få øynene opp for Lord Peter. Jeg innser dog at her er vi litt for mange om (manne)beinet.

Aragorn?

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 14:54   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh! Åh! Åh! Hercule Poirot! Han hadde jeg jo helt glemt. *smekker meg selv på lanken*

Synes Miss Marple er ganske stilig også!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 00:19   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akk ja - har helt fra jeg var småjente vært forelska i Robin Hood, jeg...

Gammel 29-09-06, 21:54   #4
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine litterære helter

Poirot.
Også Hermione.

Gammel 29-09-06, 22:34   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er svak for Snape i Harry Potter. Han er kanskje ikke sympatisk, men han har tross alt vært dobbeltagent i mange år, og han er i hvert fall gjennomført gretten og knapp, han smisker ikke med noen.

Magret og Julie fra Elstad sine bøker har også gjort inntrykk på meg. Det samme har Anne fra Bjørkely, og Emily fra Månegården (skrevet av samme forfatter, anbefales!).

Jeg har nok glemt mange nå...

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 23:51   #6
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greven av Monte Christo og d'Artagnan (fra de tre musketerer) og Hercule Poirot har også vært en helt siden barneskoledagene.
Jan Guillots Hamilton er også en sympatisk kar, spesielt i Peter Habers skikkelse......

og selvfølgelig Scarlett O'Hara.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 19:09   #7
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Rebecca kanskje?

Gammel 06-10-06, 00:14   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er alt for vanskelig, jeg må lage topp 5 (i tilfeldig rekkefølge):

Mannlige:
*Kølfogden Hedstrøm i "Nattens Brød" var den første jeg kom på. Herlig person!
*Jean Valjean i "De Elendige"
*Oliver Twist
*Emil
*Fermin Romero de Torres fra "Vindens Skygge". Hysterisk morsom!

Kvinnelige:
*Ann-Magritt
*Hermione i Harry Potter
*Anne fra Bjørkely
*Maria fra Reidun Nordtvedts "Søndag"
*Esmeralda fra "Ringeren i Notre Dame"

Mulig jeg blir nødt til å redigere ...

Gammel 25-12-07, 00:06   #9
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

*Fermin Romero de Torres fra "Vindens Skygge". Hysterisk morsom!

Enig. Dette var en person jeg fikk lyst til å bli nærmere kjent med. Han var en bærende figur i boka.

Ellers, fritt etter hukommelsen:
Varg Veum. Gygrid. Hovedpersonen i Mark Haddons A Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Tommy Kristoffersen i Odd Suréns bøker. Hovedpersonen i Luke Rhineharts The Dice Man - spennende eksperimentell atferd! Adrian Mole fra Sue Townsends bøker. George fra barndommens Fem-bøker av Enid Blyton. Jonatan fra Brødrene Løvehjerte. Ivan Olsen fra Gummi-Tarzan. Mormor fra Anne-Cath. Vestlys bøker. Bestemoren i Roald Dahls Heksene.

Heltefigurer på mange ulike måter - og av mange ulike grunner.

Gammel 23-12-07, 09:05   #10
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Magret og Julie fra Elstad sine bøker har også gjort inntrykk på meg.

Meg også. Og ikke minst Oline, som satte sin egen lykke til side hele livet, og kun levde for gården og familien sin. Hun gjorde kanskje en tabbe ved å ikke fortelle Magret sannheten om faren tidligere, men hun må være den ultimate mamma, tror jeg. Peter fikk jeg også litt sansen for, og må innrømme at jeg ble litt forelsket i denne sjeggete skotten. Knut gjorde litt opp for seg han også, slik at jeg satt igjen med et mye bedre inntrykk av ham, når han ville gifte seg med Oline (episoden på setra når Magret var et par år gammel). Og gammel Magret var jo også en fantastisk dame. Jeg er nestne litt lei meg for at hun ikke skriver flere bøker om den familien.

Ellers har jeg også veldig sansen for både Ron, Kreacher, Dobby og Harry Potter. Dobby var jo bare kjempesøt. Han dreit på draget i Chamber of Secrets når han hele tiden skulle redde Harrys liv, men han var jo en søt fyr likevel. Jeg ser ham så levende for meg med tårer i øynene når han fikk sokker og genser av Harry og Ron til jul. Og Kreacher var kanskje en dust i bok nr. 5 og 6, men du og du som han gjorde opp for det i den syvende. Proffesor McGonnagal har jeg også sansen for. I den syvende filmen håper jeg virkelig de har med den scenen når hun kommer løpende med en gjeng skrivebord og brøler "chaaaaaaaaaaarge".

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 19:23   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marikken!

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:10   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ronja er jo knalltøff

Ellers liker jeg også Kurt Wallander og Harry Hole.. liker litt de typene der jeg...

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:17   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg slenger meg på Harry Hole (edru) og Kurt Wallender. I tillegg er jeg svak for Annika Begtzon. Og Varg Veum.

Marikken er søt, men lille rampete Lisabeth er nok mer min stil.

Legger til:
Beate i Pondus. Hvordan kunne jeg glemme henne - min sjelefrende!

Sist redigert av 007 : 05-10-06 kl 23:30. Årsak: Hadde glemt Beate...
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 01:42   #14
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lovis, mamma´n til Ronja! Hun er nøyaktig en sånn mamma som jeg vil være (i mitt neste liv, kanskje... ) Trygg, varm og litt vill!

Gammel 23-12-07, 09:29   #15
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Varg Veum

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 23:55   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambjørnsens Elling er vel blant de morsomste og mest fascinerende, samtidlig som jeg til dels kjenner meg veldig igjen i ham.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-07, 23:37   #17
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ambjørnsens Elling er vel blant de morsomste og mest fascinerende, samtidlig som jeg til dels kjenner meg veldig igjen i ham.

Samme her! God jul!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:10.