Sv: Trening og periodevis fasting
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Det eg finner så rart, er at andre menneske meiner så mye om enkeltpersonar skal gå ned i vekt eller ikkje. Det et noko anna at ein har eit syn på folkehelsa den eine eller andre retninga (altså for mykje usunn mat vs. eit usunt fokus på kropp og slanking), men på enkeltpersonar?
Og særleg rundt 5:2 verker det å vere ein klar komponent av moralisering - ikkje spesielt i denne tråden, men all over på FP.
Og kvifor meiner du at 5:2 er noko meir ueigna for overvektige enn andre omleggingar?
Jeg stiller noen spørsmål som ikke blir besvart og da er det vanskelig å følge opp videre.
Jeg kan ta det siste.
Det problematiske for mange med den typen dietter er at de trigger kontrollmekanismer mentalt på en måte som gjør at mange ender opp med et forhold til mat som bærer preg av arena for utøvelse av kontroll/ tap av kontroll.
Mange mennesker har kontrollissues i livet i massevis og da er det ikke irrelevant hva slags mentale føringer man legger inn. Skam ved kontrolltap hører også hjemme i dette.
Man kan leve et liv med sterke kontrollmekanismer knyttet til mat og trening, hvor mat og kropp blir noe langt mer enn bare det rent metafysiske mat og kropp, men også symbol på noe større.
En overvektig legger sjeldent om kostholdet permanent etter 5:2. Det er svært få ting som funker veldig godt på sikt. Noen former for omlegging, sammen med mental jobbing virker, men det er tøff jobb.
Det er ikke veldig uvanlig å kjøre 5:2 på med trening full uke. Det er veldig vanlig at det også gir den anorektiske nummenheten som gjerne kommer av opplevelse av kontroll og at sultfølelse døyves.
Å komme inn i en rundgang av skam vs kontroll unner jeg ingen. Mange ungdommer påvirkes veldig av foreldre nå og er på det kjøret mentalt fra de er veldig unge.
Jeg sier ikke at 5:2 er verre enn fløtekurer, pulver osv. Det jeg sier er at jeg (uten å være annet enn samtalepartner for en del som sliter big time med kropp og selvbilde) er at det er gode grunner til å ikke ta ting helt ut og heller prøve å moderere.
Mentalt sett er ikke førtiser så veldig annerledes fjortiser på kropp og selvbilde når det kommer til stykket.
Det kan hende at dere som skriver i tråden lever fantastisk bra med egen kropp og selvbilde og at dette bare handler om overfladisk nerding om oksygen og muskler.
Det jeg er redd når jeg ser slike tråder er at dem som ikke har det så bra leser og bruker det som næring til destruktiv tankegang. Det er jeg nemlig overbevist om skjer.
|