|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)
Helt klart at Jesper Juul har gode poenger der, men for meg blir det alt for enkelt. For hvilken pedagog er det som ikke mener at det er viktig og se barn og annerkjenne de for de de er? Han kommer liksom aldri med noe revolusjonerende... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
har tatt seg sammen
|
Der er jeg faktisk litt uenig. Det som er spesielt med JJ er jo at han skyver de aller fleste problemer over fra barna til foreldrene. Jeg ønsker ikke å opphøye noen til guru, minst av alle JJ. Men han går lenger enn de fleste når han snakker om å se barna for det de er.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvem sammenligner du Jesper Juul med når det gjelder barnesyn og anerkjennelse? Altså, hvilke andre bøker har du lest? Dette ble litt klønete formulert, men det hadde vært interessant og vite. Slike nyanser kommer ofte kanskje av hva man har lest tidligere, og ikke hvor "godt" forfatteren skriver? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Må vel først innrømme at jeg ikke har lest så veldig mye om barneoppdragelse. Ihvertfall ikke sånn pløyd gjennom hele bøker av verken Jesper Juul eller andre.
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Det er dette som gjør at JJ skiller seg ut fra andre foreldreveiledere, det mener jeg også.
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Akkurat det du nevner her er det jeg misliker mest hos JJ. Han setter ingen skille mellom barn og voksne og bruker mange uttrykk, meninger og teorier fra psykologien. Dessverre er det absolutt ikke sikkert at disse teoriene stemmer for barn. Barn har ikke samme kognetive nivå som voksne, de evner ikke eller har erfaring til det samme som voksne. Dette er det som er ankepunket mitt mot de som innsisterer på at barn skal behandles på samme måten som voksne. De er ikke voksne, i ytterste konsekvens mener jeg det er veldig skadelig for barn å bli behandlet som om de var voksne. Ikke i alle tilfeller selvfølgelig. Barn tar ikke skade av å spise samme mat som voksne, bli behandlet med samme respekt som voksne eller snakket til med et voksent språk.
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#8 |
|
By the Sea
|
Med så få ord jeg brukte, skjønner jeg at det kunne misforstås.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|