|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Tror du på hjelpere? | |||
| Ja |
|
67 | 38,29% |
| Nei |
|
75 | 42,86% |
| Vet ikke |
|
33 | 18,86% |
| Deltakere: 175. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Borte
|
Sv: Tror du på hjelpere?
Da får det heller være respektløst. Verden ville aldri utviklet seg om ingen hadde avfeid overtro som tull. Det er vel ikke nødvendig å nevne at noen trodde jorda var flat og at hekser måtte brennes på bål? Var det respektløst å avfeie dette? Jeg kan ikke se forskjellen på denne troen og troen på hjelpere og healing. Men forklar gjerne.
|
|
|
#2 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skjønner du virkelig ikke? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Avfeier jeg deg som mindre glup om jeg ikke tror på deg? Som eksempel kan jeg jo si at du og jeg har vært uenige ganske mange ganger på nett, vi har som regel hvert vårt ståsted i de fleste debatter og det innebærer at vi slett ikke tror på hverandres argumenter. Syns du jeg er mindre glup?
|
|
|
#4 |
|
Expired
Poenget og utgangspunktet er noens uttalelser her som du vet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Jeg tror ikke du lyver. Jeg tror du er helt sikker på at du opplever det du opplever. men jeg tror også at dersom jeg hadde opplevd det samme, ville jeg gitt det en logisk forklaring. Du har interesse for det overnaturlige og uforklarlige, og er dermed forhåndsinnstilt på å plassere ting i DET mønsteret, mens jeg er forhåndsinnstilt på at alt har en naturlig forklaring, og plasserer ting i DET mønsteret.
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Noen tror at jenter må omskjæres. Noen tror at bryster skal presses flate. Noen tror at man skal ha 14 metallringer rundt halsen. Noen tror at barn har glede av sex med eldre menn. Er det respektløst av meg å si at å tro dette er lurt er ren og skjær innbilning?
Så jeg må respeketere ALT du måtte ha for deg, samme hvor tåpelig det er, for å kunne respektere deg? Må alle være enige med deg for at du skal føle deg likt? Det ville jo vært kjedelig om alle ens venner måtte ha helt likt politisk, religiøst og sosialt syn...
|
|
|
#8 |
|
Expired
Man kan undres over hvem som mener det der. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Nei, jeg synes jo at hvis man tror på noe som er bevist så beveger man seg over til noe som ikke er en "ren" tro lengre. Men jeg sidestiller det å tro på Gud og det å tro på gjenfødelse, hvis det er det du spør om? Noen av disse tingene stiller jeg meg - personlig - mer skeptiske til enn andre. Feks tror jeg ikke det hjelper å surre inn huet i aliminiumsfolie for å hindre utenomjordiske i å høre hva man tenker. Men det er min personlige mening, det er ingen prinsippiell forskjell for meg.
|
|
|
#10 |
|
Ustabil
|
Ja, og en gang var det noen som mente at det fantes noen slags uhumskheter som man kunne bli syke av, og at man faktisk kunne bli kvitt en del av dem bare ved å vaske seg. Hørt makan til tullprat! Best å avfeie det! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Det er et elendig eksempel for ditt formål ettersom denne Semmelweisshistorien er jo selve grunnlaget for utvikling av den vitenskapelige metode med hypotesetesting og forkasting av hypoteser som ikke viser seg å holde stikk.
|
|
|
#12 |
|
Ustabil
|
Det er nettopp derfor historien er et godt eksempel. Fordi det en gang var ansett som overtro - helt på linje med å tro på onde ånder - mens historien har vist at dette ER riktig. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Semmelweiss viste at hypotesen hans var riktig ved å etterprøve den. Han måtte justere hypotesen underveis ettersom etterprøving av opprinnelige hypoteser ikke holdt stikk.
|
|
|
#14 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Økonomi. En særdeles vesentlig grunn til at legevitenskapen kan bevise at medikamentell behandling virker er fordi de har legemiddelindustrien i ryggen. Det legges millioner i forskning bare i et medikament. Alternativ behandling har lav status, det er ikke mange investorer som har interesse av å legge penger i at dette skal forskes på.
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07) Sist redigert av Noba : 03-07-07 kl 21:48. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water