Sv: Den store hundetråden
Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.
Han fikk vaksine av oppdretter ved 8 mnd. Og så tok vi ved 12 uker, men trodde da det skulle være det. Men de vil også gi ved 16 uker, og igjen ved 6 mnd. Og så skal det da holde for 3 år, men det er anbefalt å vaksinere mot kennelhoste (gjør dere alle det?) Jeg quoter fra dyrlegens side, dette er ny oppdatert vaksineanbefaling fra WSAVA står det.
Hva betyr StorCert? Er det det man må ha for å kunne bli Champion? Høres utrolig bra ut å få det ved bare 9 mnd! Er det sånn at alle kan komme på utstilling og se på?
Jeg har ikke greie på vaksiner, egentlig - jeg gir bare det vet. anbefaler. Vi vaksinerer en gang i året (har iallfall gjort det til nå) og får en helsjekk av hundene samtidig. Vi vaksinerer mot kennelhoste, ja. 
For å bli utstillingschampion må hundene ha tre cert (certifikat). Det deles ut to på hver utstilling, et til en hannhund og ett til en tispe - hvis dommeren mener det er hunder som er gode nok til å få et cert (altså en hund dommeren mener er bra nok til å bli champion). Dommeren kan også velge å "holde certet", ikke dele ut noe cert.
Minst ett av de tre certene må være et "storcert" - disse deles kun ut på noen få utstillinger i året, NKKs egne og gjerne på en spesialutstilling for rasen (F.eks Retrievere har en spesialutstilling i pinsen hvert år og der deles det ut storcert).
Det er ikke så ofte en dommer lar en så ung hund som Lina ta certet, hun er akkurat gammel nok til å gå i juniorklasse. I klassen hennes var det en nederlandsk importert tispe på 13,5 måned som var knallpen og som jeg var sikker på at skulle slå Lina. Men nei 
Ja, alle kan komme å se på! Det koster av og til litt å komme inn, ingen formue. Det er gratis hvis man stiller hund, da.
Kom og se på oss - vi har ikke puddel men krøllehund har vi, iallfall. 
When tomorrow comes
|