Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-17, 10:48   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg blir litt oppgitt over ideen at likt for alle er målet. Ingen ER like. Ingen familier heller. Ikke alle kan arve, eller sy selv, eller har noen som kan sy bunad i nær familie. Ikke alle kan lage maten selv, eller har en stor omgangskretsen til å servere. Eller nok plass. Jeg tror verdiene vi gir ungdommene våre alle de andre dagene det IKKE er konfirmasjon, er betydelig viktigere for å lage fine folk, enn akkurat hva som ligger på gavebordet. Har man gjort ting riktig, så skjønner konfirmantene at det er ulikt i ulike familier og vet også at det er smakløst å skryte.

Jeg satte bort alt for et år siden, og er sikkert håpløst snobbete når jeg insisterte på varm middag fordi jeg synes det er mer ro rundt et selskap som blir servert. Og vi ga hest i gave fordi det var riktig alder nå uansett, og kunne sikkert gitt både ferie eller lappen eller en sum penger i stedet. Hvorfor ikke? Det er da vårt valg og våre verdier vi sparer og disponerer? Hva andre gjør kunne bry meg mindre - akkurat som jeg ikke henger meg opp andres matvalg eller annen pengebruk.

Hvis dere har råd til å gi hest i gave, har dere vel neppe barn som har kjent på det å mangle det "alle andre" får uansett, og da er det jo greit nok ikke ditt problem. Om du ikke vil.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 11:16   #2
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvis dere har råd til å gi hest i gave, har dere vel neppe barn som har kjent på det å mangle det "alle andre" får uansett, og da er det jo greit nok ikke ditt problem. Om du ikke vil.

Vi har råd til å gi ungene det vi vil, men jaggu meg har de fått følt på hvordan det er å ønske seg ting likevell. Det er viktige verdier vi velger å holde på.
Mine Er de som ikke får nye mobiler,ipader, dyre klær ol. Jo de får, men det er kjøpt brukt. Mellombror feks. ønsket seg ny dyr PC etter konfirmasjonene, men måtte pent spare jevnt og trutt og fikk kjøpe den tre år etter. Den var ikke ødelagt den han hadde, og det var ikke synd på han.
Nei, økonomien til norges befolkning er ikke mitt problem, jeg tar vare på mine egen. Men skal jeg ta alles andre økonomi innover meg,da hadde jeg blitt gal.....
Slike diskusjoner er egentlig nytteløse. Mye handler om hvordan familiene prioriterer. Noen lar være å reise på ferie i årevis for å spare til konfirmasjoner, andre velger å få mange barn og leve sparsommelig, noen har bankbøkene stappfulle men unner seg svært like osv......

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 11:33   #3
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ungene mine kjenner stadig på det å ikke ha det alle andre har, både når det gjelder materielle ting og andre områder vi setter grenser på. De er sjelden først ute med noe som helst. Det er litt fordomsfullt å anta noe om dem eller meg basert på en konfirmasjonsgave. Synes jeg da.

Gammel 26-03-17, 11:37   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Ungene mine kjenner stadig på det å ikke ha det alle andre har, både når det gjelder materielle ting og andre områder vi setter grenser på. De er sjelden først ute med noe som helst. Det er litt fordomsfullt å anta noe om dem eller meg basert på en konfirmasjonsgave. Synes jeg da.

Tror ikke hun tenkte på å være først ute eller ikke, men om å stå på utsiden fordi man ikke har råd til å være på innsiden.

Emneord
bollefest, sjiraffbaby

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.