Sv: Elev slått bevisstløs i skolegården
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg aner ikke hvordan jeg hadde reagert, utover det umiddelbare sjokket og den spontane tordentalen.
Jeg VET likevel at jeg ikke hadde reagert som foreldre jeg har hatt mye med å gjøre, om hver gang barnet hadde smokket til noen, lette med lys og lykte etter en bakenforliggende årsak, hva som egentlig hadde skjedd, hvorfor det ikke egentlig var podens skyld. Ja, for de finnes de også. Jeg vil påstå at det er relativt sjelden voldsutøvere (av alvorlig art) er barn av foreldre som har "gjort alt riktig", det er en ganske stor korrelasjon med foreldre som enten har egen volds-/sinneproblematikk, er ekstremt fraværende eller ekstreme curlere.
Det var en skummel påstand. Selvfølgelig påvirker foreldre. Men det er også sånn at man arver både gener, sosial ballast, nærmiljø++ fra de samme foreldrene. Jeg tror det er kjempeskummelt både å regne med at fordi man selv er flink vil det føre til at barna skikker seg vel, og å regne med at årsaken til et stort adferdsproblem ligger i kontrollerbare årsaker hos foreldrene. Både når det gjelder vold, rus og annen alvorlig problematikk hos ungdom. Så er det ingen tvil om at foreldrene og miljøet man vokser opp i spiller en stor rolle, men det hjelper ingen å plassere skylden på valgbare oppdragerelementer. Man må tenke summen av mange elementer og så se hva som er tilgjengelig for påvirkning. (Jeg har forresten også blitt kvitt et voldsproblem hos eget barn. Hos meg var nøkkelen å se på bakenforliggende årsaker, ikke å kjefte. Bare som et datapunkt).