|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
Se resultatene: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadame. | |||
Jeg kjenner en lesbisk akademiker |
![]() ![]() ![]() ![]() |
42 | 33,33% |
Jeg kjenner en uføretrygdet kassedame |
5 | 3,97% |
Jeg kjenner både en lesbisk akademiker og en uføretrygdet kassedame |
44 | 34,92% |
Jeg kjenner ingen .... |
34 | 26,98% |
Jeg er en lesbisk akademiker |
0 | 0% |
Jeg er en uføretrygdet kassedame |
0 | 0% |
Jeg er lesbiske, akademisk utdannet, jobbet som kassedame men er nå uføretrygdet |
1 | 0,79% |
Deltakere: 126. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadame
Men i Norge, med enhetsskole?
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameJeg vil også si vi kjenner et tverrsnitt av befolkningen, sånn sett.
![]() |
![]() |
#3 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameJeg tenker som Polyanna. Jeg har vokst opp med mennesker fra alle samfunnslag, gått i klasse med folk fra alle samfunnslag, og har venner og bekjente som har blitt alt mellom himmel og jord. Vi har hun som er blitt healer, frisøren, dekoratøren, sykepleieren, presten, læreren, økonomen, professoren, sivilingeniøren, bedriftseierne, håndtverkeren. Så har man jo bodd ulike steder, med ulike naboer, man har jobber her og der (og steder hvor det ikke bare er akademikere, men også andre funksjoner). Jeg for min del kan ikke begripe at det er mulig å kun omgås akademikere, med mindre man går aktivt inn for å unngå alle som ikke er det.
![]() |
#4 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadame
Ja! Å koble "spennende mennesker" med utdannelsesnivå er fordomsfullt. Rett og slett.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameMen enig i at jeg er heldig, ja!
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameJeg tror aldri jeg har tenkt over utdanningsnivå som en faktor i særlig grad, før jeg hadde meg noen turer innom et miljø hvor nivået var utpreget lavt. Det vil si at de fleste ikke hadde utdannelse i det hele tatt. Og jeg vil si det var utfordrende, mer enn spennende.
![]() |
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
Hvordan definerer du "ikke utdannelse i det hele tatt"?
![]() |
#8 |
Personlig pessimist
|
For eksempel en gren av anleggsbransjen preget av eldre menn som ikke har gått mer enn grunnskole. Mannen min hadde sommerjobb der første året vi var sammen. Jeg må innrømme jeg var glad det ikke var en bransje han skulle inn i.
![]() |
![]() |
#9 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameMen Polyanna. Det kommer vel litt an på om man fremdeles har kontakt med de man gikk på grunnskole med? Alle jeg har kontakt med fra grunnskolen har høyere utdanning, selv om de kanskje ikke kommer inn under Akademikernes definisjon. Altså utenom den delvis uføretrygdete kioskarbeideren. Og vi har hovedsakelig kontakt fordi våre døtre har gått på skole sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameJeg syns egentlig kronikken er en smule fordimsfull. Er uføretrygdede kassadamer synonymt med FrP? Er akademikere synonymt med urban venstreside?
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameJeg er svært heldig som jobber i en bransje og i et firma hvor det er folk fra alle klasser, alle utdannelser, alle land, alle økonomiske bakgrunner, alle trosretninger, alle kulturer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameI min verden er det forskjell på å "kjenne til" og å kjenne. Å kunne nevne et navn på en bekjent tilhørende hver utdannelseskategori er ikke så vanskelig, men å vite at Kari er trailersjåfør og Per er sosionom gir ingen innsikt eller forståelse, dersom man ikke prater sammen. Å bare vite dette er så distansert at det ikke gir mening. Dersom en skal ha forståelse og innsikt i en hverdag og i et liv som skiller seg fra det en lever selv, så hjelper det ingenting å vite at en person en gikk på skole med for tjue år siden fikk en bestemt utdannelse..
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameJeg har ingen kontakt med folk jeg gikk på grunnskole med, med unntak av de jeg har studert sammen med. De eneste folkene jeg kjenner, er dem jeg har møtt etter at jeg begynte å studere, og da gir det seg selv at de er akademikere, all den tid jeg jobber på en arbeidsplass der det ikke finnes annet. Det hjalp ikke stort å få barn i skolen heller, for vi bor på et sted der folk flest har høyere utdannelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameFor meg er det viktigste verdier og empati. Ubehagelig egosentrisk mennesker liker jeg ikke uavhengig av utdannelse eller iq. Og ble jeg tvunget til å velge, ville jeg heller hatt en vennekrets som skårer høyere på eq enn på iq. Det er lettere å forholde seg til litt enkle, men godhjerta mennesker enn til smarte, beregnende mennesker. Jeg tror feks ikke at Trump er dum. Jeg tror han er en kald, kynisk og kalkulerende jævel som vet inderlig godt hva han gjør og hvilken effekt det har på de han ønsker å nå. Og det er farlig å bare føyse ham bort som en dum og gal mann som mot all fornuft klarte å bli president i USA.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Helt enig, derfor blir det fjernt å skulle inkludere folk jeg er venn med på FB f.eks. For der finnes det jo folk jeg ikke engang har møtt.
Jeg synes det er interessant at du opplever å få kunnskap om klassetilhørighet i den pollen, samtidig som jeg tenker at det ikke trengs en poll på FP for å vite at det store flertallet tilhører øvre middelklasse. Samtidig er dette med klassetilhørighet veldig interessant. Jeg definerer "kjenner" som i personer jeg tilbringer fritiden min sammen med og/eller en betydelig del av arbeidstiden/studietiden. Nå har jeg fag med fem andre og jeg vil ikke si at jeg kjenner noen av dem. Jeg har vokst opp med veldig fattige foreldre, og har en ganske sterk identitet i underklassen. Noe som kanskje høres rart ut, men sånn er det. Når folk nå begynner å si ting som "Du som har høy utdannelse..." så blir jeg helt satt ut, for jeg tenker på ingen måte på meg selv som en person med høy utdannelse. Og selv om det kanskje ville vært naturlig om jeg i større grad søkte sammen med andre "akademikere", gjør jeg ikke det. Jeg er den i omgangskretsen min som har mest utdannelse.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 30-03-17 kl 14:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameJeg er heller ingen akademiker. Jeg har en ufullstendig bachelor som markedsøkonom, 2/3 grunnfag i kunsthistorie og exphil.
![]() |
#20 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Alle kjenner en lesbisk akademiker. Ingen kjenner en uføretrygdet kassadameMed "kassadame" tenker jeg butikkmedarbeider, og jeg kjenner ei som har jobbet i butikk og som nå er uføretrygdet, men jeg kjenner opptil fler lesbiske akademikere, så den kategorien "vinner."
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|