Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-17, 01:44   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg vil tro at jeg blir hhv. farmor og bestemor. Verken jeg eller ungene har noe forhold til ordet mormor; de har vokst opp med å si farmor og bestemor, og det gjorde jeg også. Når det er sagt tar jeg det selvsagt som det kommer hvis det blir annerledes.

Gammel 23-07-17, 01:51   #2
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg vil tro at jeg blir hhv. farmor og bestemor. Verken jeg eller ungene har noe forhold til ordet mormor; de har vokst opp med å si farmor og bestemor, og det gjorde jeg også. Når det er sagt tar jeg det selvsagt som det kommer hvis det blir annerledes.

Ville det ikke da vært kjekt å bli kalt det samme av alle barnebarna, og dermed være bestemor til de du er farmor til også?

Gammel 23-07-17, 02:06   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Ville det ikke da vært kjekt å bli kalt det samme av alle barnebarna, og dermed være bestemor til de du er farmor til også?

Jeg har hatt mange morsomme liksomkrangler med kusinene mine gjennom oppveksten om farmor var farmor eller mormor. Mannen er morfar og kalles morfar. Barnebarna hans kaller oss morfar og [navnet mitt].

Jeg har praktisert at besteforeldrene til barna mine har fått bestemme selv hva de heter, så mine barn har mormor og morfar og bestemor og bestefar og farmor og bestefar. De har ikke samme far og dermed heller ikke samme besteforeldre.
Selv vil jeg helst være mormor fordi jeg er mest vant til det, men hvis det er andre ønsker, er det ikke viktig for meg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-17, 11:44   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, hvorfor det?

Gammel 23-07-17, 11:55   #5
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nei, hvorfor det?

I hodet mitt er det enklere for en gjeng barn at de har det samme navnet på den samme personen. Jeg husker jeg syntes det var veldig merkelig da jeg var lita at andre i slekta kalte bestemor for oldemor. Jeg skjønte ikke alltid hvem de refererte til.

Gammel 23-07-17, 14:18   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I hodet mitt er det enklere for en gjeng barn at de har det samme navnet på den samme personen. Jeg husker jeg syntes det var veldig merkelig da jeg var lita at andre i slekta kalte bestemor for oldemor. Jeg skjønte ikke alltid hvem de refererte til.

Men det er jo bare sånn det er? Jeg syntes aldri det var rart at min mormor var søskenbarnas farmor. Jeg visste jo at hun var moren til deres far?

Gammel 23-07-17, 14:57   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Det har aldri vært noe problem hos oss, selv om alle besteforeldrene har hatt flere ulike benevnelser både for søskenbarna mine og meg og for ungene mine og søskenbarna deres.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:47.