|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Hijab
Svært små grupper, som neste år skal arrangere samlinger hvor det er nærmere tyve tusen til stede i Oslo. Og det er bare en av disse gjengene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg føler vel egentlig at jeg ikke snakker om "islam" og dersom du ikke legger vrangviljen til så er det lett å se.
|
|
|
#3 |
|
|
Det er mulig du føler det, men det er ikke så lett å lese ut av innleggene dine, og det har ikke med vrangvilje hos meg å gjøre tror jeg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Det er jo litt ironisk at det innlegget du siterte meg på var det nettopp muslimer fra svært konservative land jeg nevnte, ikke "islam".
|
|
|
#5 |
|
|
Ironisk og ironisk, det var vel nettopp fordi jeg ikke synes det var spesielt presist at jeg siterte det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nek er allrighte dyr
Nei, men det er ikke veldig opplagt at det gjelder motsatt heller. Det kan du du se på antall tildekkede på norskundervisning. :tuller:
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, det er det som skurrer så lett hos meg også, og jeg tror det er fordi jeg ikke bor i et område med en homogen masse muslimer fra ett bestemt miljø eller land, men muslimer fra mange ulike land og med mange ulike bakgrunner, godt mikset med nordmenn. Så det er så mye av det jeg hører i debatten om muslimer, islam og hijab som stemmer så utrolig dårlig med det jeg ser rundt meg. Som min tidligere kollega, kvinnelig, muslimsk sivilingeniør, med høyere grad fra universitetet i Bagdad, full stilling som sivilingeniør her i Norge, OG bruker hijab.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-09-17 kl 14:51. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er enig i mye av det du skriver, og at muslimer ikke er en homogen gruppe. Samtidig kompliserer det debatten veldig hvis man ikke kan skrive noe fordi man generaliserer. Man må kunne påpeke reelle utfordringer uten at det nødvendigvis er å skjære alle under én kam. Snu det rundt - hvordan kan jeg som utenforstående vite om en kvinne i hijab er sivilingeniør eller hjemmeværende husmor? Alt jeg ser er en kvinne med hijab. Per i dag er min erfaring med hijab at kvinnen er religiøs og konservativ. Eller at hun vil signalisere overfor meg at hun er muslim. Det som teller for meg er handlinger, og hvis jeg møter en av dem på dugnaden eller i skiløypa så gir det selvfølgelig et helt annet inntrykk enn hun jeg kun ser i butikken i følge med datteren sin som også går i hijab. Det er hun jeg aldri møter på fotballkamper, fordi datteren hennes går ikke på noe fritidsaktiviet, og følgelig trekker jeg mine konklusjoner ut fra det. Så kan du jo si at det er å generalisere, men det er nå én gang den erfaringen jeg har fått gjennom mange år i et flerkulturelt miljø, og hvor trenden er at stadig flere velger å ikle seg hijab. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Hvordan vet du om en kvinne uten hijab er hjemmeværende husmor eller om hun er sivilingeniør? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Erfaren
Det er jo det som er mitt poeng ift. det å generalisere. Jeg ser en kvinne i hijab, that's it. Jeg kan ikke vite hva slags bakgrunn hun har, hvor liberal vs. konservativ hun er. Mitt inntrykk baserer seg ut fra hennes handlinger. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Er det ikke slik med alle folk da, uavhengig av hvordan de kler seg? Vi kan ikke si så mye om hvem de er uten at vi vet noe om deres handlinger? Men jeg antar selvsagt at en med hijab er troende muslim. Hvorfor skulle man ellers gå med hijab? Men ut over det konkluderer jeg ikke så veldig mye om personen under hijaben. Nettopp fordi jeg har erfaring med at det kan være så vidt forskjellig (merkelig nok, en fjerdedel av verdens befolkning, fordelt på flere titalls land og i alle fall tre verdensdeler).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-09-17 kl 14:32. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: HijabMen, om du møter meg på butikken så vet du jo heller ikke om jeg er en hjemmeværende husmor eller sivilingeniør? Jeg er for øvrig ikke noen av delene. Det kan da ikke være det som er viktig. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Semiaktiv
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-09-17 kl 14:43. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Erfaren
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Mitt evige poeng er at det er andre problemer rundt hun i butikken som man må fokusere på, som er viktigere enn hijaben. Hvis du kategoriserer folk ut fra hodeplagget, og antar at hijab=konservativ og dårlig integrert, så kan du komme til å bomme stygt. Det er derfor jeg mener at man bør løsrive seg litt fra hijabdebatten, og heller se på det som egentlig er problemet der innvandrere blir dårlig integrert. I svært mange tilfeller er religionen til stort hinder for integreringen, det er ikke tvil om det. Men det kommer an på hvordan religionen praktiseres og hvilken bakgrunn personen har, og kanskje like mye kultur. Min omtalte tidligere kollega er jo også religiøs, men er oppvokst i en velutdannet middelklassefamilie i en stor by.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-09-17 kl 14:21. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|