Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Klassetilhørighet og barnehagestart.
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. 21 13,73%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved toårsalder. 8 5,23%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved treårsalder. 17 11,11%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. 2 1,31%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Vi brukte ikke barnehage. 0 0%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. 86 56,21%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved toårsalder. 29 18,95%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved treårsalder. 7 4,58%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. 0 0%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Vi brukte ikke barnehage. 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-07, 19:18   #61
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

"røver" er en utrolig god beskrivelsen av han he he. Stakkars, det blir bare komisk når han sitter i debatter og er så jævla eplekjekk fordi "æ har ittje høyere utdanning" og nesten slår selv selv på brystet av stolthet - HENCE, jeg har "bevis" for at jeg er ekte arbeiderklasse

Dog, jeg liker kjekkasen og tror jeg tar med boka hans på feire. Har du lest den?

Ja, leste den nettopp og likte den godt. Men Marsdal er ikke mer arbeiderklasse enn Jens Stoltenberg. I tillegg har han ingeniørfar og kommer fra et hjem med bøker som står dobbelt i bokhyllen. Arbeiderklassen har pynteting i bokhyllene. Ikke det obligatoriske SUF-biblioteket anno 1975.

Gammel 11-07-07, 19:26   #62
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg aner ikke hvilken klasse jeg tilhører.

Etter å ha lest gjennom tråden, så er vel familien vår blandet. Jeg såkalt lavere middelklasse (bedriftsøkonom) og mannen arbeiderklasse (ambulansesjåfør). Jaja, samme kan det være.

Sist redigert av Skytte : 11-07-07 kl 19:32.
Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 19:30   #63
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart

Kasia; du er middelklasse, jenta mi.

Gammel 11-07-07, 19:40   #64
Tartex
Fortsatt i ammetåke

Tartex sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tartex er litt kul
Standard

Det var veldig rart å klassifisere seg selv. Etter en spontan negativ reaksjon på hele klasseskillegreia, må jeg jo si at det er noe i det. Klasseskillet er tydeligere i dag enn på lenge. Jeg legger jo selv merke til slike forskjeller når det kommer til bolig, utdannelse, hvor man ferierer, hvordan man ferierer, hva man leser (om man leser i det hele tatt), hva man er opptatt av osv. Lønn henger noen ganger ikke sammen med klassen synes jeg. F.eks. folk i byggebransjen som virkelig har hatt det fett i det siste. En lærer i barneskolen er jo gjerne lavere lønnet enn en rørlegger med full avtalebok.

Men vi er nok i middelklassen. Akademikere begge to. Mine foreldre er også akademikere, men kom fra arbeiderklassehjem. De var litt pionerer da de valgte å reise til USA og ta doktorgrader begge to. Mannens foreldre er helt klart arbeiderklasse (fisker+hjemmeværende husmor med små bijobber i bhg og serveringssteder osv).

Hm... dette var en ganske tankevekkende tråd. Ikke ofte jeg tenker på klasseskille. Jeg er opptatt av folks prioriteringer, men setter dem ikke så ofte i bås på denne måten. Unntaket var da Larkollen Camping gikk på tv... da kjente jeg at det var en grunnleggende forskjell på camperne og meg. (Og nå håper jeg at jeg ikke får en gjeng sure campingvogneiere på nakken...)

Tartex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 19:50   #65
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tartex, her.

Det var veldig rart å klassifisere seg selv. Etter en spontan negativ reaksjon på hele klasseskillegreia, må jeg jo si at det er noe i det. Klasseskillet er tydeligere i dag enn på lenge.

Det er mulig klasseskillet er tydeligere nå enn på lenge. Men det synes jeg i tilfellet er trist.

Jeg synes at man skal omgås klassebegrepet med like stor forsiktighet som annen båssetting (etnisitet, kjønn,religion osv.).

Det blir fort stigmatisernede og fordummende.

Gammel 11-07-07, 20:09   #66
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

I tillegg har han ingeniørfar og kommer fra et hjem med bøker som står dobbelt i bokhyllen. Arbeiderklassen har pynteting i bokhyllene. Ikke det obligatoriske SUF-biblioteket anno 1975.

Hjemme hos foreldrene mine var det også stablet dobbelt i bokhyllene. Bøker innerst og pynteting ytterst. Klassereisende kanskje?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 20:14   #67
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hjemme hos foreldrene mine var det også stablet dobbelt i bokhyllene. Bøker innerst og pynteting ytterst. Klassereisende kanskje?

Akkurat som hos mine foreldre.

Arbeiderklasse - men skuffer med ikke å leve heeelt opp til alle fordommene.

Gammel 11-07-07, 20:22   #68
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er mulig klasseskillet er tydeligere nå enn på lenge. Men det synes jeg i tilfellet er trist.

Jeg synes at man skal omgås klassebegrepet med like stor forsiktighet som annen båssetting (etnisitet, kjønn,religion osv.).

Det blir fort stigmatisernede og fordummende.

Jeg er enig i at klassetilhørigheten er tydeligere enn på lenge. Forskjellene øker. Det er urettferdig.

Jeg synes derimot IKKE at man skal ungå å snakke om det. For det demper nemlig ikke urettferdigheten å liste seg rundt begrepene. Blir den svarte mindre svart, damen mindre dame eller mekanikeren mindre mekaniker om vi lar være å snakke omdet? For alle kan vel væåre enige om at det er mange urettferdigheter som følger farge, kjønn, legning eller klasse?

Det som er det store problemet er at man har blitt enige om noen grunnleggende GALE ting i samfunnet vårt. Man er for eksempel blitt enige om at i Norge har alle mulighet til å ta videregående skole. Det er gratis og tilgjengelig. Men 1/3 faller ut av skolen. Er det da like muligheter for alle? Er det ikke forskjell på hvor mye støtte og hjelp, oppfordring og oppmuntring ungdommer får fra foreldrene sine?

Jeg tror noe av problemet er at vi har alle blitt lullet inn i den forestillingen om at i Norge er alle like, og at vi har like forutsetninger. Det har vi jo ikke. Men i motsetning til den gangen da man erkjente at det var forskjell på folk, og at det var FORSKJELLENE som skapte urettferdigheten, tror vi nå at det er folks egen feil om de ikke får til. Selvsagt er det folks egen feil noen ganger, men veldig ofte er det helt andre ting. Men når man skal (feilaktig) forutsette at alt er likt for alle, mekanikersønnen og professordatteren, så blir det et individuelt ansvar dersom amn ikke greier seg, og da er straffen dobbelt stor. Man skaper tapere. Sinte tapere. Som faller ut, ikke får brukt evnene sine, opplever verden som urettferdig, ikke aner hvor de skal rette sin kritikk, og stemmer FrP. Eller lar være å stemme.

Gammel 11-07-07, 20:31   #69
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg er enig i at klassetilhørigheten er tydeligere enn på lenge. Forskjellene øker. Det er urettferdig.

Jeg synes derimot IKKE at man skal ungå å snakke om det. For det demper nemlig ikke urettferdigheten å liste seg rundt begrepene. Blir den svarte mindre svart, damen mindre dame eller mekanikeren mindre mekaniker om vi lar være å snakke omdet? For alle kan vel væåre enige om at det er mange urettferdigheter som følger farge, kjønn, legning eller klasse?

Nei, den svarte blir ikke mindre svart om vi lar være å snakke om det ( om det skulle være et mål å bli mindre svart, eller så nødvendig å snakke mye om det). Men "den svarte" setter sikkert pris på å ikke bli stigmatisert som den "kriminelle svarte", den "konemishandlende svarte", den "uutdannede svarte. (poengterer at jeg ikke sier DU har sagt dette - det er et eksempel.)

Og mekanikeren blir ikke mindre mekaniker om vi lar være å snakke om det ( om han i det hel tatt skulle ha noe ønske om ikke å være mekaniker). Men mekanikeren setter sikkert pris på ikke å få tredd nedover hodet at han ikke leser bøker, har nips i hyllene og vaser rundt i grilldress på campingplassen om sommeren.

Man kan fint sette problemstillinger som omhandler rase, religion eller "klasse" på dagsordenen uten å slenge rundt seg med forsteinede og stigmatiserende holdninger i samme slengen.

Snakk i vei Mim.
Men med en viss ydmykhet og respekt i bakhodet og med en bevissthet om at menneskelig mangfold går langt utover den båsen andre synes de passer fint inn i.

Gammel 11-07-07, 20:40   #70
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg tror noe av problemet er at vi har alle blitt lullet inn i den forestillingen om at i Norge er alle like, og at vi har like forutsetninger. Det har vi jo ikke. Men i motsetning til den gangen da man erkjente at det var forskjell på folk, og at det var FORSKJELLENE som skapte urettferdigheten, tror vi nå at det er folks egen feil om de ikke får til. Selvsagt er det folks egen feil noen ganger, men veldig ofte er det helt andre ting. Men når man skal (feilaktig) forutsette at alt er likt for alle, mekanikersønnen og professordatteren, så blir det et individuelt ansvar dersom amn ikke greier seg, og da er straffen dobbelt stor. Man skaper tapere. Sinte tapere. Som faller ut, ikke får brukt evnene sine, opplever verden som urettferdig, ikke aner hvor de skal rette sin kritikk, og stemmer FrP. Eller lar være å stemme.

Dette er jeg 100% enig med deg i.

Jeg ville sette fingeren på noe helt annet.
Det jeg er opptatt av, er at det følger at ansvar med det å omtale mennesker i grupper. Man skal ikke forringe enkelmennekers verdi til å bli en stigmatisert karikatur utfra plassering i bås.

Gammel 11-07-07, 20:46   #71
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette er jeg 100% enig med deg i.

Jeg ville sette fingeren på noe helt annet.
Det jeg er opptatt av, er at det følger at ansvar med det å omtale mennesker i grupper. Man skal ikke forringe enkelmennekers verdi til å bli en stigmatisert karikatur utfra plassering i bås.

Helt enig. Jeg mener ikke å stigmatisere noen, men kanskje heller bevisstgjøre, og oppfordre til å reise seg mot urettferdigheten. Man skal ikke la seg lure av dem som sier at det ikke er forskjeller, men heller bekjempe ulikehetene. Vår oppgave er å sørge for at dagens unger kan vokse opp med like muligheter, på tross av kanskje svært ulike forutsetninger.

Det blir som med kvinner, det. Alle vet jo at kvinner tjener 80% av hva menn tjener, feks. Alle vet at kvinner blir drept og mishandlet av folk de elsker eller har elsket. Vi må snakke om det. Finne ut hvorfor. Slåss mot det. Sørge for at våre døtre ikke får det slik.Lære våre sønner til å se de og slåss mot det.

Gammel 11-07-07, 21:11   #72
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arbeiderklassen har pynteting i bokhyllene.

Håper du tuller nå, Mim?

Du sier at arbeiderklassen er dem som jobber i industri, verkstedarbeidere, kokker, servitører, stuepiker, renholdere, hjelpepleiere, dem som legger fisk på boks eller fileterer fisken, folk som jobber i butikk, lagerarbeidere, sjåfører, konduktører, flyvertinner, parkarbeidere, veiarbeidere, trikkeførere, gartnere, snekkere, murere, malere, mekanikere, osv. osv.

Hvis du ikke tuller så syns jeg du setter folk kraftig i bås og undervurderer veldig mange. Det fins folk som har bøker i hyllene selv om de ikke har høyere utdannelse.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:17   #73
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Håper du tuller nå, Mim?

Hvis du ikke tuller så syns jeg du setter folk kraftig i bås og undervurderer veldig mange. Det fins folk som har bøker i hyllene selv om de ikke har høyere utdannelse.

Klart jeg tuller. Det er bare Bourdieus svært skjematiske greie, det der.

Men samtidig stemmer det jo innimellom, da.

Gammel 11-07-07, 21:38   #74
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen hyller.

Jeg er barnebarn av arbeiderklasse, barn av klassereisende, deretter middelklasseetablerte foreldre som var de første i sin familie til å ta høyere utdanning.

Selv fikk jeg barn mens jeg fullførte høyere utdanning, og hadde derfor behov for barnepass for Posøren fra han var ca 14 mnd.

Gammel 12-07-07, 01:37   #75
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Har mange bøker i hyllene våre vi. Og ikke svartmal snekkere. De jobber og står i, bygger digre og lekre hus til dere i overklassen. Tjener godt gjør dem også. Sjefen til sambo sto med en liging på 12 mill i fjor. Det er mye her på bøgda, og han var blant de 50 rikeste av oss vanlige dødelige i bøgda.
En blir ikke arbeidsledig ved å være snekker, eller murer, eller rørlegger osv osv.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-07, 09:03   #76
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg har en bror som er møbelsnekker, en bror som er tømrer og en som er bilmekaniker. De er oppvokst i samme hjem som meg, der ingen av foreldrene våre har høyere utdanning. Slik ser det ut i nesten alle rom hjemme:

Gammel 12-07-07, 09:06   #77
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Har mange bøker i hyllene våre vi. Og ikke svartmal snekkere. De jobber og står i, bygger digre og lekre hus til dere i overklassen.

Psst, macy. Det er nok ikke mange fra overklassen her inne. Og ettersom vi bor i byen har vi ikke råd til hverken å kjøpe eller bygge hus, de aller fleste av oss.

I hjemkommunen min kunne jeg ha bygget hus eller kjøpt et par-tre gamle hus. Men ikke her i Oslo, gitt. Her er det skoeske og gjeldsslaveri. Til tross for eller på grunn av 6 år på universitetet alt ettersom.

Gammel 12-07-07, 09:18   #78
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Nå blir jeg minnet på hvorfor jeg føler meg sånn i slekt med Mim av og til . *kjenner igjen bokhyllen*

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-07, 09:24   #79
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Nå blir jeg minnet på hvorfor jeg føler meg sånn i slekt med Mim av og til . *kjenner igjen bokhyllen*

Ja, syrlig som jeg er, så er jeg garantert i sitrusfamilien!

Jeg er, som mange, vanskelig å klassifisere. Bokhyllen lengre opp er temmelig typisk middelklasse, (forholdsvis lav økonomisk kapital, høy kulturell kapital) mens foreldrene mine er uten høyere utdanning. men de har delvis brutt med mønsteret i sin familie (68'er-opprør) der mange har høyere utdanning. Så det er doble mekanismer i min bakgrunn, som med mange andre. Jeg kommer fra en kommune der svært få ta utdanning, samtidig som den bokhyllen dere ser tilsier at man føler det naturlig og selvsagt å ta utdanning.

Gammel 12-07-07, 13:17   #80
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart

Jeg kjenner også igjen den bokhyllen der gitt

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.