Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart.
Det var veldig rart å klassifisere seg selv. Etter en spontan negativ reaksjon på hele klasseskillegreia, må jeg jo si at det er noe i det. Klasseskillet er tydeligere i dag enn på lenge. Jeg legger jo selv merke til slike forskjeller når det kommer til bolig, utdannelse, hvor man ferierer, hvordan man ferierer, hva man leser (om man leser i det hele tatt), hva man er opptatt av osv. Lønn henger noen ganger ikke sammen med klassen synes jeg. F.eks. folk i byggebransjen som virkelig har hatt det fett i det siste. En lærer i barneskolen er jo gjerne lavere lønnet enn en rørlegger med full avtalebok.
Men vi er nok i middelklassen. Akademikere begge to. Mine foreldre er også akademikere, men kom fra arbeiderklassehjem. De var litt pionerer da de valgte å reise til USA og ta doktorgrader begge to. Mannens foreldre er helt klart arbeiderklasse (fisker+hjemmeværende husmor med små bijobber i bhg og serveringssteder osv).
Hm... dette var en ganske tankevekkende tråd. Ikke ofte jeg tenker på klasseskille. Jeg er opptatt av folks prioriteringer, men setter dem ikke så ofte i bås på denne måten. Unntaket var da Larkollen Camping gikk på tv... da kjente jeg at det var en grunnleggende forskjell på camperne og meg. (Og nå håper jeg at jeg ikke får en gjeng sure campingvogneiere på nakken...)
|