|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"
Det kan være viktig for å bli helt frisk. Vet man årsaken, kan man sette inn riktig tiltak. Som ikke bare vil være å kutte hvete, bygg og rug, men også andre matvarer som inneholder fruktaner. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Jeg syns du gir noen gode eksempler på hvorfor det er problematisk å kommunisere ut at man generelt sett bør holde seg unna gluten. Jeg kjenner ganske godt til sammensetningen på mye av det glutenfrie melet, og det har i stor grad mindre bra næringsinnhold og raske karbohydrater. Når dette medfører at mange tror at det er sunnere å spise glutenfritt enn glutenholdig blir det jo problematisk.
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Jeg skjønner det ikke. Jeg skjønner at honning i seg selv har egenskaper som gjør at det ikke går bakterier i den. Noe som er kjempepraktisk til turformål hvor man ikke har kjøleskap, hvis man har behov for å "lukke" et sår med noe. Men disse egenskapene vil jo forsvinne når du har honningen i noe drikkende? Du mener vel ikke at honning inneholder stoffer som dreper bakterier? Honning har egenskaper som gjør at bakterier dør der (av mangel på optimale levevilkår) men disse egenskapene forvinner i te.
For enkeltpersoner betyr det selvfølgelig ingenting. Men for å utvide/utvikle ting videre må man jo ha rett begrunnelse. Som et eksempel kan vi jo si at revebjelle var kjent for å virke mot enkelte helseproblemer. Det er en fordel at vi vet hvilket stoff det er og at det nå kan doseres på en måte som gir lik virkning hver gang. I motsetning til å "knaske" revebjelle, med ymse styrkegrad.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-01-18 kl 11:23. Årsak: men -> med. Litt leifer |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Det jeg syns er litt strevsomt er at det er så mange som tar det som personlig kritikk når man er negativ til noen som fronter et kosthold/diett som de prøver seg på. For når jeg er negativ til Norstrand eller andre som selger kosthold, så betyr det ikke nødvendigvis at jeg mener at det er skadelig å spise det de anbefaler eller at de som følger det er dumme. Og av alle de "ekspertene" som finnes i verden er det ikke Norstrand som er den verste, faktisk er hun ganske langt nede på lista. Jeg syns det er mye mer skummelt med enkelte clean eating-guruer som eliminerer så mange matvarer og som fremmer så små porsjoner at det minner mer om anoreksi enn sunnhet. Men samtidig har Norstrand en troverdighet i det at hun er lege som jeg syns er problematisk når hun uttaler seg om ting som ikke finnes bevis for og som er langt fra det hun har spesialisert seg innen. Sist redigert av zinatara : 20-01-18 kl 09:50. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
På vei
Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Jeg har lyst til å skrive litt om en liten sideeffekt av alle som spiser 'glutenfritt' fordi det er sunt. De kan gjerne velge når de vil spise glutenfritt, og er ikke så nøye på det. Også, og kanskje spesielt, når de er ute på restaurant. Det fører til at en god del i restaurantbransjen opplever kunder som ikke er så nøye på det. Hvis de ansatte ikke har fått god opplæring og tar det på alvor, forstår de ikke forskjellen og kan både bli oppgitt, sure og slurve med kostholdskravene når det kommer en person med cøliaki som ber om å få glutenfritt. Vi har ikke opplevd det i særlig grad selv, men jeg ser mange opplever dette. Sist redigert av ElinM : 19-01-18 kl 12:48. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
finner ut av mye
|
Men hva bør man gjøre da hvis man for eksempel har IBS og blir dårlig av korn og melk?
|
|
|
#8 |
|
På vei
Jeg forstår ikke spørsmålet. Man lar selvfølelig være å spise det man blir syk av. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
finner ut av mye
|
Jeg bare tenker i forhold til at man ikke nødvendigvis er like konsekvent og at det gir problemer for de som har allergi.
|
|
|
#10 |
|
På vei
Først og fremst er det serveringsbransjen som må skjerpe seg da de plikter å gjøre dette ordentlig. Men det hadde jo hjulpet om alle som ba om glutenfritt var like nøye som de med cøliaki, selv om jeg forstår at det ikke er å forvente. Jeg tenker også at det kan være greit at folk flest er oppmerksomme på problemet og hvor viktig det er for cøliakere å overholde et helt glutenfritt kosthold. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|