Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Ja, det skal De Grønne ha, de er virkelig ikke redd for å gå hardt ut. Jeg syns de har vært flinke til å få folk til å tenke annerledes. Jeg merker at jeg var surere på dem i starten. 
Billetter på tog må subsidieres mer enn det gjøres i dag, over hele linja. Er vi mer enn to voksne som skal noe utenfor Oslo er det uten unntak billigere å kjøre, og skal vi langt er det billigere å fly. Jeg har akkurat kjøpt togbillett til Stockholm og betaler 600 for en voksen og et barn, det er det samme jeg betaler for oss tur/retur Gjøvik.
Akkurat dette med togbillettene er ganske horribelt. Jeg har familien min halvannen times togtur fra Oslo, og når vi reiser to voksne og en 7-åring er det uten tvil billigere for oss å leie el-bil enn å kjøre tog. Hadde vi brukt f.eks. nabobil eller liknende ting og leid fosilbil, hadde det blitt enda billigere.
Jeg skulle til Bergen i høst, en tur som skulle betales av arbeidsgiveren min, og jeg ønsket å reise med nattog, men dette ble vesentlig dyrere enn flyreise, og merkostnaden for å være miljøbevisst er selvfølgelig ikke arbeidsgiveren min villig til å dekke.
|